Diskurs- og bildeanalyse av lærerverk i samfunnsfag på ungdomsskolen
Abstract
Temaet i denne oppgaven er bærekraftig utvikling. Siden bærekraftig utvikling er et
omfattende tema, er oppgaven avgrenset til å omhandle naturressurser. Tidligere forskning viser at lærebøker er det mest brukte redskapet i undervisningsplanlegging og i undervisning. Dette tildeler læreverkene mye makt, og læreverkene setter føringer for elevenes læring. En analyse av læreverk i samfunnsfag er derfor hensiktsmessig for å kartlegge hva elevene lærer om naturressurser. Formålet er å kartlegge hva læreverkene skriver om begrepet naturressurser og om de ulike naturressursene, og hvilken diskurs som vektlegges i læreverkene. Diskurs referer til utdanning for, som eller om bærekraftig utvikling. Dette er ulike tilnærminger til skolens rolle i arbeidet med bærekraftig utvikling. Oppgavens overordnede problemstilling er «hvordan fremstiller læreverk på ungdomsskolen naturressurser?». For å besvare problemstillingen, har de kvalitative metodene diskurs- og bildeanalyse blitt anvendt. Forskningsfunnene viser at læreverkene har en vag presentasjon av begrepet naturressurser, og at de ikke viser til en tydelig sammenheng mellom naturressurser og menneskelig livskvalitet. Funnene identifiserer at læreverkene tildeler naturressurser rollen som forsørger av grunnleggende behov og energibehov, og som råvarer i et produksjonsnettverk. Samtidig blir spørsmål om bruk eller bevaring av naturressurser reist i læreverkene. De ulike rollene blir sett i lys av bærekraftig utviklings tre dimensjoner – sosiale forhold, økonomi og miljø. Dette skaper en tverrfaglig tilnærming til fremstillingen av naturressurser. Andre funn viser at læreverkene vektlegger diskursen utdanning for bærekraftig utvikling. Denne diskursen handler om at læreverkene ikke bare gi elevene kunnskap om emnet bærekraftig utvikling, men også tar sikte på å påvirke elevenes holdninger og verdier.
Description
Masteroppgave i samfunnsfagdidaktikk