Show simple item record

dc.contributor.authorHaug, Bente
dc.date.accessioned2018-10-11T12:16:02Z
dc.date.available2018-10-11T12:16:02Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2567647
dc.description.abstractBakgrunn: Studenter som er i sykepleierutdanningen uttaler at de gruer seg for å møte pasienter som er i livets siste fase. De har behov for å få erfaring før de skal ut i praksis, og simulering er en undervisningsmetode som kan gi denne erfaringen. Fokus er rettet mot læreres erfaring med rommet i simulering. Studien er basert på et omsorgsvitenskapelig perspektiv. Hensikt: Målet med studien er å belyse hvordan lærernes erfaringer med rommets betydning gjennom simulering kan hjelpe studentene til å bli bedre forberedt til møtet med den døende pasienten. Metode: Studien har et kvalitativt design med en hermeneutisk tilnærming. Den er basert på to fokusgruppeintervju med de samme deltakerne. Data ble analysert ved bruk av kvalitativ innholdsanalyse. Funn: I funnene kom det fram to hovedtema og seks subtema: 1. Rammer som skaper trygge og gode rom for student og pasient  Lærerens rolle – den som styrer og tilrettelegger for læring  Å redusere distansen mellom lærer, student og pasient  Overføringsverdi mellom simuleringsrom og praksis 2. Økt bevissthet gjennom refleksjon.  Samtalens betydning som ledd i refleksjon  Å ha gode rollemodeller som kan synliggjøre gode pasientmøter  Å være lydhør og tilstede i rommet Oppsummering/konklusjon: Rommets ulike dimensjoner kan være utfordrende å synliggjøre. Lærere erfarer at en gjennom simulering med gode pasientcase og påfølgende debriefing og refleksjon kan synliggjøre noe av rommets ulike dimensjoner. Dette kan gjøre studentene bedre forberedt til å møte og gi omsorg til pasienter i livets siste fase. Nøkkelord: Rom, romslighet, mellomrom, miljø, atmosfære, livsrom, simuleringsrom, trygghet, verdighet, tilstedeværelsenb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen på Vestlandetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleRommets betydning: Erfaringer lærere i sykepleierutdanningen har med rommets betydning i simuleringssituasjoner, der studenter har fokus på pasienter i livets sluttfasenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeHELS-OPPGnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal