Rommets betydning: Erfaringer lærere i sykepleierutdanningen har med rommets betydning i simuleringssituasjoner, der studenter har fokus på pasienter i livets sluttfase
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2567647Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Studenter som er i sykepleierutdanningen uttaler at de gruer seg for å møte pasienter som er i livets siste fase. De har behov for å få erfaring før de skal ut i praksis, og simulering er en undervisningsmetode som kan gi denne erfaringen. Fokus er rettet mot læreres erfaring med rommet i simulering. Studien er basert på et omsorgsvitenskapelig perspektiv.
Hensikt: Målet med studien er å belyse hvordan lærernes erfaringer med rommets betydning gjennom simulering kan hjelpe studentene til å bli bedre forberedt til møtet med den døende pasienten.
Metode: Studien har et kvalitativt design med en hermeneutisk tilnærming. Den er basert på to fokusgruppeintervju med de samme deltakerne. Data ble analysert ved bruk av kvalitativ innholdsanalyse.
Funn: I funnene kom det fram to hovedtema og seks subtema:
1. Rammer som skaper trygge og gode rom for student og pasient
Lærerens rolle – den som styrer og tilrettelegger for læring
Å redusere distansen mellom lærer, student og pasient
Overføringsverdi mellom simuleringsrom og praksis
2. Økt bevissthet gjennom refleksjon.
Samtalens betydning som ledd i refleksjon
Å ha gode rollemodeller som kan synliggjøre gode pasientmøter
Å være lydhør og tilstede i rommet
Oppsummering/konklusjon: Rommets ulike dimensjoner kan være utfordrende å synliggjøre. Lærere erfarer at en gjennom simulering med gode pasientcase og påfølgende debriefing og refleksjon kan synliggjøre noe av rommets ulike dimensjoner. Dette kan gjøre studentene bedre forberedt til å møte og gi omsorg til pasienter i livets siste fase.
Nøkkelord: Rom, romslighet, mellomrom, miljø, atmosfære, livsrom, simuleringsrom, trygghet, verdighet, tilstedeværelse