Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHegre, Marlene Messel
dc.date.accessioned2018-09-21T06:57:48Z
dc.date.available2018-09-21T06:57:48Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2563778
dc.descriptionMaster i idrettsvitenskap Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for idrett, kosthold og naturfag Avdeling Sogndal 30.05.2018nb_NO
dc.description.abstractTema i denne masteroppgaven er kropp i kroppsøving. Nærmere bestemt hvordan seks kroppsøvingslærere i ungdomsskolen forstår og arbeider med kropp i kroppsøving. Det er lærernes refleksjoner, tanker og erfaringer rundt oppgavens tema som danner grunnlaget for oppgavens resultat. Forskning tilsier at kroppsøvingsfaget ofte praktiseres med fokus på idrettslige aktiviteter og at elevene skal være i mest mulig aktivitet (Kirk, 2010; Annerstedt, 2008). Dette fører til at elevenes kropper ofte blir gjenstand som objekter, der det er lett å glemme at elevens kropper primært er subjektive og levde elevkropper. I tillegg viser forskning at mange elever mistrives i faget og velger å droppe ut (Sæle, 2017). Det blir fra ulike hold satt spørsmålstegn ved hva kroppsøvingsfagets kjerneverdi skal være i fremtidens skole, og det diskuteres hva elevene egentlig skal lære i faget. Sæle mener det er viktig at vi nå for alvor tar for oss hva vi faktisk ønsker med kroppsøving inn i fremtidens skole. Mine erfaringer med hvordan kroppsøvingsfaget blir praktisert, stemmer overens med beskrivelsen ovenfor, både som elev og gjennom praksis i utdanningsforløp. På bakgrunn av dette mener jeg at elevenes kropper i mange tilfeller blir tatt lite hensyn til i praktiseringen av faget. Det er først og fremst dette som har gjort meg nysgjerrig på å undersøke kropp i kroppsøving nærmere i min masteroppgave, og bidratt med å danne problemstillingen: Hvordan forstår og arbeider et utvalg kroppsøvingslærere i ungdomsskolen med kropp i kroppsøving? En kvalitativ metode med semi-strukturerte intervju er benyttet for å innhente datamaterialet. Jeg har tatt utgangspunkt i kroppsøvingslærernes levde verden, og en fenomenologisk-hermeneutisk forankring har blitt benyttet i analyse og fortolkningsprosessen. Resultatene i denne masteroppgaven indikerer at det kan være vanskelig å danne et bestemt språk om kroppen, og at lærernes forståelse av kropp i kroppsøving er preget av det. Det ble gitt uttrykk for et ønske om å legge til rette for elevenes subjektive kropper i kroppsøving, men at dette møtte motstand fra andre kroppsøvingslærere som fortsatt står i «gammel tradisjon», med fokus på høy aktivitet og idrettslige ferdigheter. Den formelle dialogen om kropp ble gjennomgående lite inkludert blant lærerne, og det kan tyde på at kropp er et tema som ble tatt for gitt, samt et tema det finnes for lite kunnskap om. Resultatene indikerer at det fortsatt er en lang vei igjen å gå med tanke på hvordan elevenes kropper forstås og arbeides med. Allikevel gir lærerne uttrykk for at slik man tidligere praktiserte kroppsøvingsfaget, er en «tradisjon» som er i ferd med å snu.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectKroppnb_NO
dc.subjectKroppsøvingnb_NO
dc.subjectFenomenologinb_NO
dc.subjectKroppsbildenb_NO
dc.subjectKroppspressnb_NO
dc.subjectSosiale mediernb_NO
dc.subjectSelvoppfatningnb_NO
dc.subjectIdentitetnb_NO
dc.titleKropp i kroppsøving – En fenomenologisk-hermeneutisk studie som omhandler hvordan et utvalg kroppsøvingslærere i ungdomsskolen forstår og arbeider med kropp i kroppsøving.nb_NO
dc.title.alternativeBody in physical education (PE) – A phenomenological-hermeneutic study on how teachers in lower secondary-school understand and teach the concept of the body in PE.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber93nb_NO
dc.description.localcodeID3-335 MAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal