Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOhm, Bergitte Ellingsen
dc.date.accessioned2018-08-21T11:20:25Z
dc.date.available2018-08-21T11:20:25Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2558697
dc.descriptionMaster i samfunnsfagdidaktikk. Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett.nb_NO
dc.description.abstractDet er gjort lite forskning på hvordan arbeid med dramaforløp kan utvikle historiebevissthet hos elever i skolen. Målet med denne masteroppgaven er å få en grunnleggende og dypere forståelse av hvordan dramaforløp kan fremme utvikling av historiebevissthet hos elever. Funnene som er gjort er basert på kvalitative data innhentet via henholdsvis observasjon og intervju av to 8. klasser med til sammen ca. 50 elever. For å kunne gjennomføre studien, og for å få frem ulike perspektiv knyttet til den historiske fortellingen, har det vært formålstjenlig å benytte seg av ulike dramadidaktiske tilnærminger. De empiriske funnene er analysert og tolket på bakgrunn av Rüsens historiedidaktiske teorier som argumenterer for at egenskapene empati og innlevelse er viktige faktorer for utvikling av historiebevissthet. Dessuten fokuseres det på hvordan bruk av drama kan synliggjøre sammenhenger mellom fortid og nåtid ved å knytte det historiske fagstoffet til dagsaktuelle hendelser. De viktigste funnene tyder på at dramaforløp bidrar til å utvikle historiebevissthet hos elevene og gir et positivt læringsutbytte sammenlignet med mer skrive- og lærebokorientert undervisning. Gjennom arbeid med dramaforløp føler elevene at det er lettere å leve seg inn i historien og føle empati med mennesker og deres livssituasjon, fordi de får kjenne de historiske hendelsene på kroppen. Elevene føler dessuten at fagstoffet er lettere å huske når de aktiveres kroppslig. Sett under ett har elevene problemer med å trekke paralleller fra det historiske temaet imperialisme til hendelser fra dagens verden og elevenes egne liv samtidig som det synes utfordrende for dem å sette de historiske hendelsene inn i en større sammenheng. Mens de fleste elevene synes det er greit å bruke drama i undervisningen, er det imidlertid noen som opplever det som flaut og vanskelig. Flertallet av elevene synes imidlertid drama er gøy fordi det er en ny måte å lære på og som gir varierte og spennende innfallsvinkler til fagstoffet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectdramaforløpnb_NO
dc.subjectutvikling av historiebevissthetnb_NO
dc.subjectden historiske fortellingennb_NO
dc.subjecthistoriedidaktikknb_NO
dc.subjectdramadidaktikknb_NO
dc.titleEn historiefaglig dramadidaktikk? Bruk av dramaforløp for utvikling av historiebevissthet hos elevernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeMSAM613nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal