Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSpilsberg, Kari
dc.date.accessioned2018-08-09T08:13:12Z
dc.date.available2018-08-09T08:13:12Z
dc.date.issued2017-02-17
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2508145
dc.descriptionMR690 Masteroppgave i organisasjon og ledelse – utdanningsledelsenb_NO
dc.description.abstractFormålet med studien er å undersøke og lære mer om hvilke faktorer som kan være viktige for å utvikle et kvalitativt godt skoletilbud for unge med psykiske vansker i videregående opplæring. 15-20 % av ungdomsgruppen sliter med psykiske plager/vansker, og tall viser at mellom hver fjerde og femte elev som slutter i videregående opplæring hadde en psykisk sykdom eller psykososiale problemer. Studiet har en kvalitativ tilnærming. Jeg har intervjuet en leder og en lærer ved tre skoler spesielt tilrettelagt for unge med psykiske vansker. Med utgangspunkt i kvalitetsdiskursen innen grunnopplæringen, stilles det spørsmål om hvordan opplæringens ytre rammer og indre prosesser kan bidra til økt læring og fullføring. Empirien drøftes i lys av Bolman og Deal sine perspektiver på organisasjoner og Dalin sin modell over skolen som organisasjon. Hovedfunnet i mine caseundersøkelser peker i retning av at et sterkt individfokus gjennom stor grad av individuell tilrettelegging og stor grad av fokus på relasjonen lærer-elev gjennom strukturelt og prosessuelt arbeid med kvalitet, kan føre til økt gjennomføring for den enkelte elev. De fysiske rammene vurderes som viktige. Tiltak som små lokaler, små rom, grupper med få elever og skjermet tilkomst benyttes for å trygge opplæringssituasjonene for elevene. Skolene prioriterer i tillegg en omfattende grad av tilrettelegging av fagtilbudet, undervisning og vurdering for den enkelte. I denne sammenhengen løftes relasjon mellom lærer og elev som særlig viktig. Funnene peker i retning av at både strukturkvalitet og prosesskvalitet må sees i en sammenheng, og at kvaliteten på samspillet mellom dimensjonene er særlig viktig for elevens mulighet for læring og fullføring.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectPsykiske vanskernb_NO
dc.subjectOpplæringnb_NO
dc.subjectFullføringnb_NO
dc.subjectKvalitetnb_NO
dc.titleOpplæring for alle: En studie av skoletilbud for unge med psykiske vanskernb_NO
dc.title.alternativeEducation for everyone: A study in alternative education programs for young people with mental health issuesnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeMR690 Masteroppgave i organisasjon og ledelse – utdanningsledelsenb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal