Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkeiseid, Stian
dc.date.accessioned2018-06-29T09:18:33Z
dc.date.available2018-06-29T09:18:33Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2503756
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har den overordnede problemstillingen: Hvordan kommuniserer, samhandler og deltar elever på 7.trinn gjennom bruk av Yammer i prosjektarbeid? Bakgrunnen for temavalget er at jeg som lærer ved en barneskole ser at samfunnet vårt er i en digital endring og sosiale medier er involvert i denne prosessen. Vi vet lite om bruken av disse hjelpemidlene i grunnskolen, og derfor er det viktig at skolen klarer å tilpasse seg det samfunnet elevene skal ut i. Hverdagen til dagens barn og ungdom er preget av kommunikasjon på ulike sosiale medier, mens en i undervisningssammenheng har brukt lite sosiale medier. Elevene har i et prosjektarbeid med temaet unge og rus tatt i bruk det sosiale mediet Yammer som hovedverktøy, og jeg som forsker har hatt tilgang til de private yammerrommene for å studere kommunikasjonen, samhandlingen og deltagelsen. Jeg har valgt en kvalitativ tilnærming og innfallsvinkelen er en fenomenologisk kasusstudie. Innsamlingsmetodene er analyse av elevenes kommunikasjon i Yammer og semistrukturerte intervju. Analysen av dataene viser at det er høy aktivitet inne i yammerrommene. Elevene brukte Yammer for å holde kontakten med gruppemedlemmene og hovedsakelig som et planleggingsverktøy. Analysen viste også at terskelen var lav for å ta kontakt og at det var en uformell tone mellom elevene. De typiske trekkene ved kommunikasjonen er at det er flere treledda relasjoner enn toledda relasjoner og at samtalene er preget av korte ytringer og et høyt tempo. Samtalene preges av en uformell tone og har mange likhetstrekk med en muntlig samtale. Hovedfokuset i samtalene dreier seg om prosjektarbeidet. De informerer hverandre om det de skal gjøre, og de henter seg fort inn igjen hvis samtalen tar en for uformell retning. Informantene hevdet at gjennom Yammer kunne en lettere samarbeide etter skoletid og en har mulighet til å arbeide i egne yammerrom, noe som gjorde det enklere å tenke høyt sammen med prosjektmedlemmene. Det finnes ingen forskning på hvordan en bruker Yammer i grunnskolen, og denne studien vil kunne være et bidrag til forskningsfeltet. Kanskje vil denne studien hjelpe andre lærere til å ha et reflektert forhold til bruk av Yammer i prosjektarbeid.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleBruk av Yammer i prosjektarbeidnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeMASIKT-OPG


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal