Begynneropplæring i digitale ferdigheter
Abstract
Ved innføringen av Kunnskapsløftet LK06 ble digitale ferdigheter løftet fram som en av de fem grunnleggende ferdighetene. Med dette ble viktigheten av digitale ferdigheter som en del av elevenes læringsarbeid og utvikling framhevet, men også viktigheten for elevenes arbeids- og samfunnsliv. Formålet med denne studien er å få innsikt i lærernes erfaringer med begynneropplæring i digitale ferdigheter. Problemstillingen for oppgaven har vært «Hvilke erfaringer har lærere med begynneropplæring i digitale ferdigheter?» Studiens to forskningsspørsmål har gått på hvordan lærere legger opp undervisningen i begynneropplæringen i digitale ferdigheter, og hvilke utfordringer lærere kan møte. Studien har en kvalitativ og fenomenologisk forskningstilnærming. Datagrunnlaget er individuelle intervju med fire lærere på småtrinnet ved fire ulike skoler. Aktuell forskning på området er også benyttet. Innsamlet datamateriell er kategorisert, analysert og drøftet opp mot Mishra & Koehlers TPACK-modell og Bronfenbrenners utviklingsøkologiske modell med nivåene mikro-, meso- og makronivå.
Studien viste at lærerne hadde fokus på å øke elevenes basale digitale ferdigheter, og at de gjorde det ved å bruke tekstbehandlingsverktøy som Word, trente på bruk av mus og tastatur og at elevene skulle logge seg på datamaskiner med brukernavn og passord. Studien viste at selve planleggingen og gjennomføringen var ulik fra skole til skole. Skolen som drev med opplegget «Skrive seg til lesing (STL+)», var spesielt fornøyd med måten opplæringen var vektlagt og gjennomført. Alle lærerne beskrev opplegg rundt bruk av modellering. Videre viste studien at ingen av informantene hadde en egen plan for hvordan digitale begreper skulle innføres eller læres. Det var også ulikheter i hvilken plass skolens lokale IKT-plan hadde i opplæringen. Ved bruk av digitale læringsressurser var det høy konsentrasjon rundt forlagenes nettressurser, både dem som var gratis og dem som det må kjøpes lisenser til. Sidene ble brukt som supplement til undervisningen, og som mer trening innen begynneropplæring i norsk og matematikk. Av utfordringer lærerne møtte på i sitt arbeid med digitale ferdigheter, var det spesielt problemer knyttet til utstyr som gikk igjen, som for eksempel tekniske problemer med PC-er, problemer med lademuligheter, utfordringer med installering av programvare og manglende projektorer og skrivere. Lærernes digitale kompetanse og elevenes forutsetninger ble også nevnt som faktorer i begynneropplæringen i digitale ferdigheter.