Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHalvorsen, Audun Bredal
dc.date.accessioned2018-06-29T09:02:13Z
dc.date.available2018-06-29T09:02:13Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2503738
dc.description.abstractI løpet av det siste århundret har samfunnet vårt endret seg dramatisk. Men til tross for en rekke endringer og reformer i skolen, hevder enkelte at den ikke lykkes tilstrekkelig i å ruste elevene for arbeidslivet som venter dem. Derfor mener flere at skolen nå bør fokusere mer på fagovergripende kompetanser som elevene vil ha nytte av i fremtiden, uavhengig av videre utdanning. Ferdighetene som anses som viktige i fremtiden, refereres ofte til som 21st Century Skills. I denne studien har det vært gjennomgått teori fra fem store aktører på området og sett på hva som kjennetegner disse ferdighetene. Blant de mest etterspurte egenskapene finner vi samarbeids, - og kommunikasjonsevner. Målet med oppgaven har derfor vært å undersøke hvordan vurderingsformen filmede gruppesamtaler egner seg til å utvikle elevenes evner til å samarbeide og kommunisere med hverandre. For at lærere skal kunne vurdere hvorvidt dette er en vurderingsform som egner seg i deres klasser, søkte forskningsspørsmålene også svar på hvilke forutsetninger man bør ha for å ta vurderingsformen i bruk og hvilke utfordringer metoden medfører. Gjennom observasjon og fokusgruppeintervjuer med 24 elever og 4 lærere ved en niendeklasse på Vestlandet, fremkommer det at informantene opplever filmede gruppesamtaler som utviklende for elevenes samarbeids, - og kommunikasjonsevner. I tillegg kan denne vurderingsformen skape et bedre miljø i klassen og mindre stress for den enkelte. En potensiell utfordring ved metoden er at dybdekunnskap kan gå på bekostning av breddekunnskap. Samtidig stilles det også spørsmålstegn ved vurderingsformens validitet ettersom den kan favorisere utadvendte elever med stor selvtillit. Til tross for dette og utfordringer knyttet til både romkapasitet, økonomi, tekniske feil og en krevende omstillingsprosess, anbefaler informantene bruken av filmede gruppesamtaler. Så lenge dette kombineres med andre vurderingsformer, mener informantene at samtalene bidrar til å gi et helhetlig bilde av elevens kompetanse, samtidig som de er utviklende for samarbeids, - og kommunikasjonsevnene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleFilmede gruppesamtaler: fremtidens vurderingsform?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeMASIKT-OPG


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal