Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAadland, Eli Kristin
dc.contributor.advisorVeka, Ingfrid
dc.contributor.authorEidesund, Carlla-Michelle Louise Marchong
dc.coverage.spatialNorgenb_NO
dc.date.accessioned2018-06-27T07:40:07Z
dc.date.available2018-06-27T07:40:07Z
dc.date.issued2018-05-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2503117
dc.descriptionMasteroppgave i fysisk aktivitet og kosthold i et skolemiljønb_NO
dc.description.abstractBakgrunn og hensikt: I skolen kan atferdsutfordring være en utfordring, både for læreren som blir hindret i å utføre sin undervisning, men også det læringsmessige for elevene. Det er viktig at læreren er forutsigbar, oppmerksom og har kapasitet og relasjonsferdigheter til å takle atferdsutfordring blant elever. Mat og helsefaget skal som en del av skolens generelle mål være et allmenndannende fag som bidrar til at elevene møter livet praktisk, variert og personlig. Faget kan bidra til mestringsarenaer for elever som sliter i teorifag ved hjelp av praktisk og variert undervisning som fremmer bevegelsesaktivitet. Hensikten med denne studien er å bidra med kunnskap om hvilke erfaringer lærere har til elever med atferdsutfordring i mat- og helseundervisningen. Problemstillingen for oppgaven var følgende: Hvilke erfaringer har lærere knyttet til elever med atferdsutfordring i mat og helsefaget? Metode og utvalg: For å undersøke problemstillingen ble det benyttet kvalitativ metode med en fenomenologisk og hermeneutisk tilnærming. Analysen av datamaterialet ble gjennomført etter en deduktiv tilnærming. Det ble gjennomført fem individuelle semistrukturerte intervju med lærere som underviste i mat- og helsefaget, hvorav tre jobbet på ungdomsskole og to på barneskole. Alle lærerne oppfylte inklusjonskriteriene. Resultater: Lærerne hadde erfart atferdsutfordring både likt og ulikt. Resultatene viser at det er viktig at læreren er bevisst på hva de mener er normalatferd hos eleven. Lærerne fremhev betydningen av at mat- og helsefaget kan bidra til aktivt samarbeid og bevegelsesaktivitet. De fleste av lærerne hadde erfart at særpreget med mat- og helsefaget bidro til mestringsfølelse for elever med atferdsutfordring. Resultatene indikerer at læreren blant annet må ha erfaring, fagfordypning, gode relasjonsferdigheter og god klasseledelse ved håndtering av elever med atferdsutfordring i mat og helse. Konklusjon: Funnene viser at lærernes undervisningserfaring og utdanning i mat- og helsefaget er avgjørende for hvordan lærerne håndterer elever med atferdsutfordring. Det kan tyde på at atferdsutfordring, erfaring og fagfordypning i mat- og helsefaget, er viktige emner som burde blitt fokusert mer på i lærerutdanningen. Bevisstgjøring av atferdsutfordring og hvordan lærere i mat og helse skal bidra til varierte og praktiske undervisningsøkter trenger både tid og tilrettelegging, og i lærerrollen må de også reflektere både individuelt og i fellesskap.nb_NO
dc.description.abstractBackground and purpose: At school, behavioral challenge can be challenging, both for the teacher and the pupils. It is important that the teacher is predictable, aware and has the capacity and ability to handle behavioral challenges among pupils. The practical subject, home economics, must be part of school’s general goal, a preparatory subject that helps pupils meet life practically, diversely, and personally. The subject can contribute by giving pupils who struggles with theoretical subjects a sense of achievement, by using practical and varied teaching methods that promotes movement activity. The purpose of this study is to contribute knowledge about teachers experience of behavioral challenges in the home economics classroom. The research question was: What experiences have teachers attached to pupils with behavioral challenge in home economics? Method and selection: Qualitative methodology was used with a phenomenological and hermeneutical approach, and the data analysis was conducted with a deductive approach. It was conducted five qualitative semistructured interviews with teachers who taught home economics in Norway, three of whom worked at secondary school and two at primary school. The teachers met the inclusion criteria. Results: There were both similarities and differences between what the teachers had experienced. It is important that the teacher is aware of how they perceive normal behavior. The teachers emphasize the importance of home economics and how it can contribute to active cooperation and movement activity. Most of the teachers had experienced that the special subjects character of home economics contributed to the feeling of motivation among pupils. The results indicate that teachers emphasize that the teacher must, among other things, have experience, professional proficiency, good relationship skills and good classroom management when handling pupils with behavioral challenge. Conclusion: The teacher’s teaching experience and education in the home economics subject is important to how teachers manage pupils with behavioral challenge. This may indicate that behavioral challenge, experience, and professional proficiency in the home economics subject are important subjects that should have been more focused on in the teacher education. Awareness of behavioral challenge and how teachers in the home economics can contribute to diversely and practical teaching methods requires both time and adaption, and in the role of teachers in practice, they must reflect both individually and collectively.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet/ Western Norway University of Applied Sciencesnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectAtferdsutfordringnb_NO
dc.subjectErfaringnb_NO
dc.subjectElevatferdnb_NO
dc.subjectMat og helsenb_NO
dc.subjectPraktisknb_NO
dc.subjectTeoretisknb_NO
dc.subjectUndervisningnb_NO
dc.subjectLæringnb_NO
dc.subjectMotivasjonnb_NO
dc.subjectKlasseledelsenb_NO
dc.subjectFagfordypningnb_NO
dc.subjectBehavioral challengenb_NO
dc.subjectPupils behaviornb_NO
dc.subjectHome economicsnb_NO
dc.subjectPracticalnb_NO
dc.subjectTheoreticalnb_NO
dc.subjectTeachingnb_NO
dc.subjectLearningnb_NO
dc.subjectMotivationnb_NO
dc.subjectClassroom managementnb_NO
dc.subjectEducationnb_NO
dc.titleLærernes erfaring med atferdsutfordring i mat- og helseundervisningennb_NO
dc.title.alternativeTeachers experience with behavioral challange in the home economics classroomnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.rights.holderCarlla-Michelle Louise Marchong Eidesundnb_NO
dc.description.localcodeMA-FYSAKnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal