Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHaugen, Anders Daniel Faksvåg
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2018-04-20T07:19:27Z
dc.date.available2018-04-20T07:19:27Z
dc.date.issued2015-05-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2495188
dc.descriptionMasteroppgave i samfunnsfagdidaktikknb_NO
dc.description.abstractThe presentations of “the others” have been a concern in the global North since Edward Said’s Orientalism (1978) and the start of the post-colonial debate. This Master’s thesis is a study of the images of Europe and the European presented in social science subjects in Tanzanian secondary education, and how these images coincide with common Tanzanian perceptions of the European found through the word Mzungu. The study was structured after three levels of curricula as described by John I. Goodlad (1979), taking the formal, teacher, and student perspectives. In Tanzanian secondary education, Europe and the European are presented through examples focusing on the differences between Europe and Tanzania, contributing to exotic and positive images of the European. These images reflect the content of the word Mzungu, representing an idealized picture of the European, and strengthen Tanzanians’ perceptions of the dichotomous relationship between themselves and the Europeannb_NO
dc.description.abstractFremstillinger av “de andre” har vært et anliggende for det globale Nord helt siden Edward Saids bok Orientalismen (1978) og starten på den postkoloniale debatten. Denne masteroppgaven er en studie av hvordan Europa og det europeiske fremstilles i samfunnsfag i ungdomsskolen og videregående skole i Tanzania, og hvordan disse fremstillingene samsvarer med vanlige tanzanianske oppfatninger av det europeiske gjennom bruken av ordet Mzungu. Studien er bygget opp rundt tre nivåer av pensum som beskrevet av John I. Goodlad, og presenterer det formelle (læreplanens), lærernes og elevenes perspektiv. I ungdomsskolen og videregående opplæring i Tanzania presenteres Europa og det europeiske gjennom eksempler som fremhever forskjellene mellom Europa og Tanzania, noe som bidrar til eksotiske og positive fremstillinger av det europeiske. Disse fremstillingene reflekterer innholdet i begrepet Mzungu, som representerer et idealisert bilde av det europeiske, og styrker tanzanianernes oppfatning av motsetningsforholdet mellom dem selv og det europeiske.nb_NO
dc.language.isoengnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Bergen/Bergen University Collegenb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectdichotomynb_NO
dc.subjectEuropenb_NO
dc.subjectTanzanianb_NO
dc.subjectcategoriesnb_NO
dc.subjectmzungunb_NO
dc.subjectGoodladnb_NO
dc.subjectcurriculumnb_NO
dc.titleEurope as "the other": Images of Europe and the European in Tanzanian Secondary Educationnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.rights.holderAnders Daniel Faksvåg Haugennb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal