Hva er frilek, og hvordan benytter barn i 3-5 års alderen frileken ute i barnehagens område?
Abstract
I bacheloroppgaven min har fokuset vært rettet mot problemstillingen min som er;
”Hva er frilek, og hvordan benytter barn i 3-5års alderen frileken ute i barnehagens område?”.
Jeg har brukt kvalitativ forskningsmetode for å finne svar på problemstillingen min, og jeg har videre brukt metodene observasjon og guidet tur for å samle inn empiri. Gjennom oppgaven har jeg lest, og funnet relevant teori gjennom bøker og artikler for å kunne svare på problemstillingen min. Etter observasjon og guidet tur har jeg oppdaget noen funn som jeg videre har analysert og drøftet med relevant teori, samt tatt med mine egne tanker. Det synet jeg sitter igjen med som forsker, og som en fremtidig barnehagelærer, er at frileken ute i barnehagens fysiske utemiljø er noe vi voksne må ta på alvor. Det er viktig at barnehagelæreren har kunnskap og fokus på hvordan barnehagens fysiske utemiljø er utformet, hva den inneholder av installasjoner og forskjellige affordances har stor innvirkning på barnet og hvordan barn tar i bruk frileken i barnehagens uteområde.