Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStokkenes, Grete
dc.date.accessioned2018-02-01T15:08:28Z
dc.date.available2018-02-01T15:08:28Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.citationhttp://www.hhb.no/index.php?ID=12737&lang=noren_US
dc.identifier.issn1504-3614
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2481773
dc.description.abstractProsjektet retter søkelyset mot utvikling av klinisk skjønn hos fysioterapistudenter og er en kvalitativ studie. 6 Studenter er intervjuet en gang hvert år gjennom en treåring prosjektperiode. Intervjuene har fokusert på studentenes erfaringer og vurderinger knyttet til pasientbehandling i 2. og 3.studieår og i turnusåret. Analysen er gjort ad modum Kvale. Resultatene viste at andreårsstudentene skjønte godt pasienter som var positive og ga verbale tilbakemeldinger til dem. I disse situasjonene viste de god skjønnsutøvelse. I tredje studieår skjønte studentene flere pasienters ståsted og klarte å håndtere en del komplekse behandlingssituasjoner. De hadde fortsatt problemer når pasientene var passive og lite ga uttrykk for egne behov. Brukerkunnskap og brukerdeltakelse i skjønnsutøvelsen ble fremmet ved at studentene innhentet pasientenes synspunkter, inkluderte dem aktivt i opplegget og håndterte uenigheter knyttet til behandlingen på en profesjonell måte. Studentenes kliniske skjønn utviklet seg i løpet av praksisperiodene. De viste kompetent skjønnsutøvelse i stadig mer komplekse behandlingssituasjoneren_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNordisk tidsskrift for helseforskning/ Høgskolen i Bodøen_US
dc.relation.ispartofseriesNordisk tidsskrift for helseforskningen_US
dc.relation.ispartofseriesVol 4 2008 no 1en_US
dc.subject.otherstudenteren_US
dc.subject.otherskjønnen_US
dc.subject.otherlæringen_US
dc.titleFra fysioterapeutstudent til yrkesutøver. Et treårig prosjekt om utvikling/læring av klinisk skjønnen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal article
dc.subject.nsiVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Fysioterapi: 807en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel