Fra fysioterapeutstudent til yrkesutøver. Et treårig prosjekt om utvikling/læring av klinisk skjønn
Peer reviewed, Journal article
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2481773Utgivelsesdato
2008Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
http://www.hhb.no/index.php?ID=12737&lang=norSammendrag
Prosjektet retter søkelyset mot utvikling av klinisk skjønn hos fysioterapistudenter og er en kvalitativ studie. 6 Studenter er intervjuet en gang hvert år gjennom en treåring prosjektperiode. Intervjuene har fokusert på studentenes erfaringer og vurderinger knyttet til pasientbehandling i 2. og 3.studieår og i turnusåret. Analysen er gjort ad modum Kvale. Resultatene viste at andreårsstudentene skjønte godt pasienter som var positive og ga verbale tilbakemeldinger til dem. I disse situasjonene viste de god skjønnsutøvelse. I tredje studieår skjønte studentene flere pasienters ståsted og klarte å håndtere en del komplekse behandlingssituasjoner. De hadde fortsatt problemer når pasientene var passive og lite ga uttrykk for egne behov. Brukerkunnskap og brukerdeltakelse i skjønnsutøvelsen ble fremmet ved at studentene innhentet pasientenes synspunkter, inkluderte dem aktivt i opplegget og håndterte uenigheter knyttet til behandlingen på en profesjonell måte. Studentenes kliniske skjønn utviklet seg i løpet av praksisperiodene. De viste kompetent skjønnsutøvelse i stadig mer komplekse behandlingssituasjoner
Utgiver
Nordisk tidsskrift for helseforskning/ Høgskolen i BodøSerie
Nordisk tidsskrift for helseforskningVol 4 2008 no 1