Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBreilid, Ola
dc.date.accessioned2018-02-01T14:55:28Z
dc.date.available2018-02-01T14:55:28Z
dc.date.issued2017-05-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2481609
dc.descriptionMasteroppgave i samfunnsfagsdidaktikken_GB
dc.description.abstractThis thesis is a study of Norwegian schools’ fundraising projects for humanitarian work in the global South, and discusses how fundraising projects on three Norwegian schools can contribute to promote legitimization of "Norwegian values" and critical thinking among students. Based on this, the research question of the thesis has been: - How is legitimization of "Norwegian values" and critical thinking emphasized in Norwegian schools' fundraising projects for humanitarian work in the global South? This research question is chosen primarily because of two reasons. Firstly, there is a clear intention that schools should promote the legitimation of "Norwegian values" and critical thinking in the Education Act section 1-1 and the Knowledge Promotion. Secondly, the fundraising actions have great potential to promote both the legitimation of "Norwegian values" and critical thinking among the students. In this study, a qualitative research design is used, where students and teachers at three Norwegian schools were interviewed. It was also observed how the projects were conducted at two of the schools. Different patterns from the data material are discussed based on theory of Norway as an “aid nation”, critical thinking and legitimization as part of the formation processes, the concept of Orientalism, and the dichotomy "us" and "the others". The analysis and discussion indicate that Norwegian schools' fundraising projects for humanitarian work in the global South contribute to promotion and legitimacy of "Norwegian values" among students. At the same time, critical perspectives are almost absent in the schools’ work with such projects. Based on the discussion of the thesis, greater awareness is desired regarding the work with fundraising projects in school. This can contribute to the students' learning and formation related to both the legitimation of "Norwegian values" and critical thinking, in accordance with the intentions of the Education Act section 1-1 and the Knowledge Promotion.en_GB
dc.description.abstractS tudien omhandler norske skolers innsamlingsaksjoner til humanitært arbeid i Sør, og drøfter hvordan innsamlingsaksjoner på tre norske skoler kan bidra til å fremme legitimering av ”norske verdier” og kritisk tenking blant elevene. Med dette utgangspunktet har studiens problemstilling vært: - Hvordan vektlegges legitimering av ”norske verdier” og kritisk tenking i norske skolers innsamlingsaksjoner til humanitært arbeid i Sør? Denne problemstillingen er valgt av primært to grunner. For det første er det en tydelig intensjon om at skoler skal fremme legitimering av ”norske verdier” og kritisk tenking i opplæringsloven § 1-1 og Kunnskapsløftet. For det andre har innsamlingsaksjonene stort potensiale til å fremme både legitimering av ”norske verdier” og kritisk tenking blant elevene. I studien er det anvendt et kvalitativt forskningsdesign hvor elever og lærere ved tre norske skoler er intervjuet. På to av skolene ble også gjennomføringen av innsamlingsaksjonene observert. Ulike temaer fra datamaterialet blir drøftet i lys av teori om Norge som bistandsnasjon, kritisk tenking og legitimering som deler av danningsprosesser, Orientalisme-begrepet og begrepsparet ”oss” og ”de andre”. Analysen og drøftingen viser at norske skolers innsamlingsaksjoner til humanitært arbeid i Sør i relativt stor grad bidrar til å fremme og legitimere ”norske verdier” blant elevene. Samtidig er kritiske og problematiserende perspektiver nærmest fraværende i skolenes arbeid med slike aksjoner. Med utgangspunkt i oppgavens drøftingsdel etterlyses en større bevissthet omkring arbeidet med innsamlingsaksjoner i skolen, som kan bidra til å fremme elevenes læring og danning knyttet til både legitimering av ”norske verdier” og kritisk tenking, i tråd med intensjonene i opplæringslovens § 1-1 og i Kunnskapsløftet.en_GB
dc.language.isonoben_GB
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet/ Western Norway University of Applied Sciencesen_GB
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Norway*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/no/*
dc.subject.othernorske verdieren_GB
dc.subject.otherkritisk tenkingen_GB
dc.subject.otherrespondenteren_GB
dc.subject.otherbistanden_GB
dc.subject.otherNord/Søren_GB
dc.subject.othercritical thinkingen_GB
dc.subject.otherNorwegian valuesen_GB
dc.subject.otherrespondentsen_GB
dc.subject.otheraiden_GB
dc.subject.otherliterary conversationsen_GB
dc.title”Gi en krone til Afrika” En kvalitativ studie av norske skolers innsamlingsaksjoner til humanitært arbeid i Sør, og lærere og elevers refleksjoner om aksjoneneen_GB
dc.title.alternativeA qualitative study of Norwegian schools` charity fundraising projects for humanitarian aid to the global South, and teachers’ and students’ reflections on these projects.en_GB
dc.typeMaster thesisen_GB


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Norway
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Norway