Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSissener, Emilie
dc.date.accessioned2018-02-01T14:55:26Z
dc.date.available2018-02-01T14:55:26Z
dc.date.issued2015-05-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2481602
dc.descriptionMaster i undervisningsvitenskap med fordypning i pedagogikken_GB
dc.description.abstractI denne masterstudien undersøkes tema kriser og beredskapsplaner i grunnskolen med fokuset på det forberedende krisearbeid i skolene ut fra lærernes perspektiv. Problemstillingen min er: «Hvilken oppfatning har grunnskolelærere av å håndtere kriser, og hvilken funksjon har beredskapsplanene i krisehåndteringen?» For å besvare problemstillingen har jeg utført tre kvalitative fokusgruppeintervjuer med elleve grunnskolelærere på tre ulike grunnskoler som har erfaringer med krisehåndtering. Den ene skolen løste i tillegg tre fiktive krisesituasjoner. Viktige funn som kom frem i analysen er at skolene ikke prioriterer kriseforberedende arbeid og at lærerne ikke blir opplært innenfor feltet. Likevel har lærerne tillit til planenes kvalitet og ledelsens kompetanse i krisehåndtering, og virker positive til å håndtere kriser etter hvert som de oppstår. Skolene håndterer gjerne krisene i fellesskap. Ledelsen har også tillit til lærerne der de gir dem ansvaret for å håndtere oppståtte kriser. Enkelte lærere på skole 1 og 2 har også fått tillit til å bidra i utarbeidelsen i noen av beredskapsplanene. Skolenes beredskapsplaner fungerer som et støtteverktøy i håndteringen av krisesituasjonene, der hver oppståtte krise blir vurdert og håndtert ut fra den enkelte situasjon.en_GB
dc.description.abstractThis thesis’ primary concern of research is crises and contingency plans in primary schools, with an in depth focus on the contingency plans in primary schools from the teachers’ perspective. My research topic is as follows; “What perception do primary school teachers have of dealing with a crisis, and do the contingency plans work towards its purpose of resolving crises.” In order to get the best possible answer to the problem at hand, I have performed three qualitative focus group interviews, with eleven primary school teachers, across three different primary schools with experience in dealing with crises. One of the schools was asked to solve three fictional crisis situations. The result showed that the schools did not prioritize the contingency plans, and that it was not a part of the teachers’ curriculum. The teachers did, however, have confidence in the quality of the contingency plans and that of the school management’s expertise, and seemed confident in their ability to handle crisis situations. The schools usually deal with a crisis as a group. Also, the school management holds confidence in the teachers, giving them responsibility to deal with crisis. Some of the teachers in school 1 and 2 also contributed in the development of some of the contingency plans. The schools contingency plans have a supportive function when it comes to dealing with crises. Each crisis is assessed, and dealt with according to the individual situation.en_GB
dc.language.isonoben_GB
dc.publisherBergen University Collegeen_GB
dc.titleKriseberedskap i grunnskolen: Læreres oppfattelser av å håndtere kriser.en_GB
dc.title.alternativeEmergency preparedness in elementary school: Teachers' perceptions of dealing with crisesen_GB
dc.typeMaster thesisen_GB


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel