Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNilsen, Astrid Rotvold
dc.date.accessioned2018-02-01T14:55:05Z
dc.date.available2018-02-01T14:55:05Z
dc.date.issued2016-05-18
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2481561
dc.descriptionMasteroppgave i samfunnsfagdidaktikken_GB
dc.description.abstractBarn og ungdom lever i en verden som er mer globalisert enn noen gang, og dette fører til flere flerkulturelle møtepunkter enn tidligere. Dette øker behovet for kunnskap om elevers forståelse av seg selv og av andre mennesker i verden. Denne masteroppgaven undersøker hvilke oppfatninger femte- og tiendeklassinger i Troms og i Osloregionen, har av seg selv, hverandre og av mennesker fra Russland, Kina, Afrika og USA. Hvilke perspektiver og eventuelle stereotypier identifiseres? Kommer oppfatningene til uttrykk i mentale kart av verden? Og er det forskjeller mellom oppfatninger i sør og nord, og mellom barn og ungdom? Elevenes forestillinger av seg selv er nesten utelukkende positive. De legger egne verdier til grunn for deres vurdering av «de andre». De betrakter andre nasjonalgrupper gjennom ulike perspektiver og tilskriver dem varierende stereotypier som kan betegnes som både positive og negative. Amerikanere blir vurdert som lik oss og presenteres med mangfoldige karakteristikker. Afrikanere fremstilles som en homogen gruppe mennesker. Russere tilskrives i større grad stereotypier som kan betegnes som negative enn de andre fellesskapene. Kinesere er den nasjonalgruppen elevene har minst kjennskap til, og de beskrives i både positive og negative ordelag. Mentale kart kan til en viss grad gi innsikt i elevers oppfatninger av «de andre». Det er ikke signifikante forskjeller i oppfatninger mellom elevene i sør og nord, men større forskjeller mellom femte- og tiende klasse.en_GB
dc.description.abstractChildren and youth grow up in an increasingly globalized world, and encounter multi- and intercultural meetings more frequently than before. More knowledge about how students understand themselves in relation to the world’s population, is needed. This master thesis aims to examine the perceptions 5th and 10th graders in the counties Troms and Oslo/Akershus have about themselves, each other, and people of Russia, China, Africa and USA. What perspectives and which possible stereotypes can be identified? Are these perceptions expressed in their mental maps of the world? And, do students from the north and south of Norway, or children and youth, perceive this differently? The students have, almost exclusively, positive perceptions about themselves. They interpret ”others” through their own set of values. Other nationalities are described with differing perspectives and through different stereotypes, both positive and negative. Americans are seen as similar to us, and are presented with various characteristics. The African population is described as a homogenous group. The Russians are to a larger extend attributed negative stereotypes, than other societies. The students seem to have the least knowledge about Chinese people, they describe them both positively and negatively. Mental maps can, to a certain extent, give us insight in the students perception of ”others”. There is no significant difference between the students from the north and south of Norway, but a clear distinction between 5th and 10th graders.en_GB
dc.language.isonoben_GB
dc.publisherBergen University Collegeen_GB
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Norway*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/no/*
dc.subject.otherkosmopolitisken_GB
dc.subject.otherorientalismeen_GB
dc.subject.otherautostereotypieren_GB
dc.subject.otherxenostereotypieren_GB
dc.title«De er veldig ulike oss» En studie av barn og ungdommers oppfatninger av seg selv og «de andre»en_GB
dc.title.alternative«They are very different from us» Students’ perceptions of «Self» and «the Other»en_GB
dc.typeMaster thesisen_GB


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Norway
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Norway