Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStensli, Ida Hammergren
dc.date.accessioned2018-02-01T14:54:54Z
dc.date.available2018-02-01T14:54:54Z
dc.date.issued2017-05-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2481531
dc.descriptionMasteroppgave i undervisningspedagogikken_GB
dc.description.abstractVurdering har i mange år vært gjenstand for debatt, og testing av elever har vært det mest omdiskuterte temaet. Temaet er aktuelt siden det er lovfestet at lærere og skoler skal drive med vurdering, og det er noe alle elever har rett på. Men hvordan gjøres dette i praksis? I dette studiet er fokuset rettet mot – hvordan og hvorfor lærere gjør bruk av ukeslutt-test. Ukeslutt-test kan beskrives som en test lærere bruker for å få et bilde av elevenes måloppnåelse sett i relasjon til ukens/periodens læringsmål. Oppgavens problemstilling er: Hvordan bruker lærere ukeslutttest, og hvorfor tar de den i bruk som en del av sin vurderingspraksis? Forskningsspørsmålene er med på å besvare problemstillingen og de er blitt fordelt inn under tre kategorier, som brukes gjennom hele oppgaven. Disse kategoriene er: 1. Hva ukeslutt-test er, 2. Hvordan ukeslutt-test brukes, og 3. Hvorfor ukeslutt-test brukes. Siden det ikke er funnet tidligere forskning på vurderingsmetoden ukeslutt-test er det blitt sendt ut en kvantitativ spørreundersøkelse til alle skoleledere i en kommune for å få finne ut om ukeslutt-testing er en utbredt praksis. I denne undersøkelsen viste det seg at ved cirka 91% av respondentenes skoler ble ukeslutt-test brukt på en eller annen måte. Dette ga studien empirisk bevis på at ukeslutt-test var relevant å forske videre på. Forskningen har hatt en fenomenologisk-hermeneutisk tilnærming, og for å komme inn i informantenes livsverden er det blitt brukt semistrukturerte intervjuer. Fire informanter, som alle bruker ukeslutt-test som en del av sin vurderingspraksis, er blitt intervjuet. Informantene jobber i samme kommune som rektorene spørreundersøkelsen ble sendt ut til. Analysen av resultatene har hatt en tematisert tilnærming. Gjennom meningsfortetting og fortolkning har jeg trukket ut forskjellige tema som er blitt drøftet i lys av teori om vurdering og accountability. I dette studiet er det kommet frem at bruken av ukeslutt-test er lite drøftet og informantene har hørt om ukeslutt-testen fra kolleger. Det er ikke noe de har lest om. Mine funn viser at informantene bruker ukeslutt-test med hovedvekt på det summative formålet, for å teste om elevene har nådd målene for perioden. Informantene tar i bruk ukeslutt-tester for å få en oversikt og for å få elevene til å øve. Det kan tenkes at informantenes ansvarsfølelse spiller en viktig rolle i hvorfor de velger å bruke ukeslutt-testene som en del av sin vurderingspraksis.en_GB
dc.description.abstractAssessment has for many years been a cause for debate. In addition, testing of students has been one of the most controversially disputed topics. The topic is especially relevant due to the fact that school assessment and testing is a mandatory practice, one in which all students have a right to. But, how should such a practice be conducted? This study focuses on how and why teachers routinely use end-of-week testing as a form of assessment. End-of-week tests can be described as a test form, which teachers use in order to gain a better understanding of where a student is in terms of their classroom goals in relation to learning goals, which have been set for a certain week/period of time. This thesis’s topic is; How do teachers use end-of-week testing, and why do they use such testing as a part of student assessment? The thesis utilizes a set of research questions in order to help answer our thesis topic. The questions are divided into three categories. These categories are: 1. What is an end-of-week test? 2. How are end-of-week tests used? 3. Why are end-of-week tests used? Since I had not found any earlier research on the assessment method of end-of-week testing, a questionnaire was sent out to all head teachers in a certain district in order to find out if end-ofweek testing was a common practice at their schools. This study showed that approximately 91% of the schools that responded used end-of-week testing in one form or another as an assessment practice. Furthermore, the study showed on an empirical level, how important studies of end-of-week testing are. The research has had a phenomenological-hermeneutical approach, and in order to gain further insight into the study’s subject, I have conducted semistructured interviews. I have decided to interview four subjects who use end-of-week testing as a part of their learning assessment. The interviewee's all work in the same district as principals where the questionnaire was sent out. Analysis of the results has had a thematic approach. Thus through interpretation, I have drawn different topics that have been discussed in light of the theory of assessment and accountability. In this study it has come to light that the usage of end-of-week testing as an assessment has been all too little discussed, and those interviewed said that they had only heard of the testing through other colleagues. The assessment practice is not something that they had ever read about. My findings show that the interviewees use end-of-week testing as a summative assessment, to test whether the students have reached the goals for said period. Those interviewed used end-of-week tests to get an overview and to encourage the students to practice. It may be considered that the intervieews sense of responsibility plays an important role in why they choose to use the end-of-week tests as part of their assessment practice.en_GB
dc.language.isonoben_GB
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet/ Western Norway University of Applied Sciencesen_GB
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Norway*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/no/*
dc.subject.othervurderingen_GB
dc.subject.otherukeslutt-testen_GB
dc.titleVurdering i skolen; Ukeslutt-testen_GB
dc.title.alternativeAssessment in school; End-of-week testen_GB
dc.typeMaster thesisen_GB


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Norway
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Norway