Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRørmark, Signe Wågan
dc.date.accessioned2018-02-01T14:54:53Z
dc.date.available2018-02-01T14:54:53Z
dc.date.issued2014-05-21
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2481530
dc.descriptionMaster i undervisningsvitenskap.en_GB
dc.description.abstractI Norge er det forsket lite på praksis i lærerutdanningen (Skagen, 2010), og lite av forskningen på nyutdannede lærere tar hensyn til fag og fagdidaktikk (Hoel, 2008; 2010). I «Det var en veldig brå overgang» belyses det hvordan overgangen fra lærerstudent til matematikklærer kan være. Det er lagt vekt på matematikkpraksisen i studiet og hvilke kulturer de nyutdannede matematikklærerne møter i skolene. Undersøkelsene er gjort innenfor fagfeltet matematikk-didaktikk, og fokuset er på fagpraksisen i matematikk og arbeidet som matematikklærere. Det ble gjennomført kvalitative halvstrukturerte intervju med tre nyutdannede matematikk-lærere og tre lærerstudenter med matematikkfordypning for å finne ut hvilke opplevelser de hadde i matematikkpraksisen i lærerutdanningen. Det ble også undersøkt hvilke opplevelser nyutdannede matematikklærere hadde i oppstarten i læreryrket, hvilke forestillinger lærer-studenter har til oppstarten, samt hvilke faktorer som påvirket opplevelsene og hvordan. Til slutt belyses det hvordan de seks informantene uttrykker at matematikkpraksisen i studiet forberedte dem på hverdagen som matematikklærere. Undersøkelsene er gjort i et kultur-historisk perspektiv, med bakgrunn i Leontjevs virksomhetsteori. Dette rammeverket har fungert som analyseverktøy, da det åpner for å se informantenes fortellinger i en sosial kontekst, samt til å indentifisere faktorer som har virket inn på deres opplevelser. Resultatene av studien viser en del fellestrekk hos informantene selv om de har hatt ulike opplevelser både i matematikkpraksisen og i oppstarten som lærere. Blant annet forteller de at de stor sett har erfaring med rent undervisningsarbeid fra matematikkpraksisene. De ny-utdannede lærerne uttrykker det som en utfordring at læreryrket inneholder så mye mer enn bare dette. De nevner spesielt elevoppfølging, ulike typer møtevirksomhet, samt vurdering av elevarbeid som utfordrende i oppstarten av læreryrket. Informantene uttrykker at de savner mer innsikt i lærerhverdagen og mer fagdidaktikk i lærerutdanningen og matematikkpraksisen. Retningslinjene for lærerutdanningene vektlegger at studentene skal få erfaringer med ulike områder av læreryrket i praksisperiodene. Det er derfor overraskende at informantene så pass entydig forteller at de har deltatt på lite annet enn undervisningsarbeid. Funnene fra studien diskuteres opp mot tidligere forskning på praksisen i og styrings-dokumentene for lærerutdanningene. Fortellinger fra de nyutdannede lærerne diskuteres opp mot tidligere forskning om ulike skolekulturer og nyutdannede matematikklæreres opplevelser. Det antydes også områder for videre forskning.en_GB
dc.description.abstractIn Norway, limited research has been carried out on pre-service practice in teacher education (Skagen, 2010), and little of the research on newly qualified teachers is subject specific. In “It was a very abrupt transition”; the transition from pre- service teacher to mathematics teacher is explored. The main focus areas are the pre- service practice and which cultures the newly qualified teachers encounter at the schools. The research is done within mathematics education, and the focus is on the pre- service practice in mathematics and mathematics teacher tasks. Semi- structured qualitative interviews with three newly qualified mathematics teachers and three pre-service teachers were used to study their experiences in the pre- service practice in mathematics. This included experiences the newly qualified teachers had in their induction period, expectations the pre- service teachers have about the induction period, as well as which factors influenced their experiences and how. The participants` expressions on how the pre-service teaching practice prepared them for their work are also studied. The study was done within a cultural- historical perspective, based on Leont`ev`s activity theory. This framework was also used as an analytical tool, because it makes it possible to view the participants` narratives in a social context and to identify factors which influenced their experiences. The results of the study show some commonalities between the participants even though they have had different experiences during their pre-service practice and their induction period. This includes a lack of experiences with other aspects of a teacher`s tasks than teaching itself, and the newly qualified teachers express that dealing with other parts of a teacher`s job was a challenge. The participants mention follow up of students, different sorts of meetings and evaluation of student assignments as the most challenging. They also express that they lack insight into other aspects of the everyday life of a teacher and want more didactics in their education and pre-service practice. The guidelines for the teacher education programs emphasizes that the pre-service teacher should experience different parts of the teaching profession. It is therefore remarkable that the participants express that they have little experience with other parts than teaching itself. The findings are discussed in relation to previous research on pre- service practice and guide-lines for the teacher`s education. The newly qualified teacher`s narratives are discussed in relation to previous research on different school- cultures and experiences of newly qualified mathematics teachers. Areas for further research is also suggested.en_GB
dc.language.isonoben_GB
dc.publisherBergen University Collegeen_GB
dc.rightsAttribution 3.0 Norway*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.title«Det var en veldig brå overgang» Studenters og nyutdannede matematikklæreres erfaringer med matematikkpraksis som forberedelse til yrkesutøvelseen_GB
dc.typeMaster thesisen_GB
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_GB


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 3.0 Norway
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution 3.0 Norway