Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkarsgaard, Amalie Kjetland
dc.date.accessioned2018-02-01T14:43:07Z
dc.date.available2018-02-01T14:43:07Z
dc.date.issued2016-05-18
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2481478
dc.descriptionMasteroppgave i musikkpedagogikken_GB
dc.description.abstractDenne oppgaven er en kvalitativ studie hvor jeg utforsker elevers refleksjoner over egen forståelse i hørelære. Faget innebærer utvikling av evner som berører flere aspekter ved å forstå musikk – klingende så vel som nedskrevet. Studien har til hensikt å skaffe innsikt i elevenes tankeprosesser, samt å undersøke hvordan deres bruk av ulike strategier kan forstås som en indikasjon på kunnskap i faget. I arbeidet med å drøfte kunnskapsbegrepet i hørelære, er det hovedsakelig tatt utgangspunkt i Michael Polanyis teori om taus kunnskap. Teorien bygger på en idé om at kunnskap kan forstås som mer enn det som lar seg artikulere og forklare, og har vært et viktig innspill til drøftingen av oppgavens problemstilling. For å belyse elevenes strategier i hørelære, har jeg benyttet meg av arbeidet til Gary S. Karpinski og Carol L. Krumhansl, som viser til teorier knyttet til hvordan lytteren oppfatter, forstår og bearbeider musikalske elementer. Det empiriske materialet er basert på intervjuer med seks elever og observasjon av fire undervisningsøkter i hørelære på 2. trinn ved en norsk videregående skole. Basert på elevenes utsagn og handlinger, er det definert fem kategorier av strategier: å tenke logisk, å tenke med instrumentet, å auralisere, å bruke kroppen og å tenke intuitivt. Funnene viser at elevenes strategibruk avhenger av hvilke musikalske sammenhenger de ser og støtter seg til. Med utgangspunkt i dette har det vært mulig å knytte elevenes kunnskap innenfor andre musikalske områder enn hørelære, til deres forståelse av lydlige fenomener. På denne måten kommer den tause dimensjonen av kunnskap i hørelære til syne gjennom hvilke strategier elevene tar i bruk.en_GB
dc.description.abstractThis thesis is a qualitative study in which I investigate pupils’ reflections on their understanding in ear training. Ear training requires the developing of skills that touch on several aspects of musical understanding, both aural and written. The purpose of this research project is to gain insight into pupils’ thought processes, as well as to investigate how their use of different strategies may be taken as an indication of their knowledge in this subject. A central theoretical grounding for the discussion of the concept of knowledge in ear training in this thesis has been Michael Polanyi’s theory of tacit knowledge. This theory, which springs from the idea that knowledge may be seen as more than that which can be articulated or explained, has provided important insights into the discussion of my research question. In my exploration of pupils’ use of strategies in ear training I have made use of Gary S. Karpinski and Carol L. Krumhansl’s work related to theories on how the listener perceives, understands and processes musical elements. The empirical data is based on interviews with six upper secondary school pupils (year 2) and four ear training lessons in a Norwegian school. On the basis of the pupils’ statements and actions, five categories of strategies are identified: thinking logically, thinking with an instrument, to auralize, using one’s body, and thinking intuitively. The findings show that the pupils’ choice of strategy depends on the musical contexts they perceive and make use of. On this basis it becomes possible to link pupils’ other areas of musical knowledge to their understanding of aural phenomena. In this way the tacit dimension of ear training knowledge becomes discernible through the strategies chosen by the pupils.en_GB
dc.language.isonoben_GB
dc.publisherBergen University Collegeen_GB
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Norway*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/no/*
dc.subject.otherhørelæreen_GB
dc.title”Det skjer oppe i hodet, liksom”. En kvalitativ studie av musikklinjeelevers refleksjoner over egen forståelse i hørelæreen_GB
dc.title.alternative”It sort of happens inside your head”. A qualitative study of music students’ reflections on personal understanding in ear trainingen_GB
dc.typeMaster thesisen_GB


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Norway
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Norway