Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNilsen, Marianne Nødtvedt
dc.date.accessioned2018-02-01T14:41:38Z
dc.date.available2018-02-01T14:41:38Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2481448
dc.descriptionMastergrad i Dramapedagogikk, Høgskolen i Bergen Avd.for lærerutdannig, Dramaseksjonenen_US
dc.description.abstractUtgangspunktet for studien er egen praksis med Teater Bak Murene (TBM) i Bergen fengsel. Studiens intensjon er å bidra til viten og innsikt i feltet anvendt drama i fengsel og bidra til det kulturpolitiske spørsmålet knyttet til innsattes tilbud i norske fengsler. Problemstillingen omhandler hvordan anvendt drama kan fungere som dannelsesideal i den totale institusjon. Studien har anvendt en pluralistisk tilnærming for å forstå kompleksiteten TBM sin praksis befinner seg i. Utvalget av ulike teoriposisjoner bidrar til å drøfte hvilke teorier praksis er styrt av og hvordan praksis forstås. Studien er delt inn i fire deler. Første del redegjør for studiens bakgrunn, problemstilling, intensjon og metodebruk. Metodene som har blitt brukt i studien er kvalitativ forskning, induksjon, kasus og reflektert praktiker. Dette medfører at praksis åpner opp for ulike problemstillinger, og at studien går fra de spesifikke eksempler praksis skriver frem til det mer generelle. Studiens andre del redegjør og problematiserer for den totale institusjons kompleksitet og fremskriver mulighetsbetingelser for anvendt drama. De ulike teoriene åpner opp for institusjonens kompleksitet, utfordringer, og hvilket iakttakelsesperspektiv på institusjonen som gjør seg gjeldende for resten av studien. Til sammen utgjør dette et innblikk i den ramme som TBM befinner seg i. Studiens tredje del redegjør og problematiserer anvendt drama som dannelsesideal. Gjennom et utvalg av teorier kan anvendt drama leses som dannelsesideal i det hyperkomplekse samfunn, og derigjennom den totale institusjon. Studien foretar en gjenlesning av de klassiske dannelsesidealer for å undersøke hvilke dannelsesidealer TBM bruker i sin praksis. Teoriposisjonene muliggjør en iakttakelse av anvendt drama som dannelsesideal i institusjonen. Endelig tar studiens fjerde del for seg praksis og fungerer som studiens operative og drøftende del. Avslutningsvis blir TBM drøftet som dannelsesideal for den totale institusjon. Etter endt eksaminering har jeg valgt å legge ved foredraget jeg holdt under eksaminasjonen. Dette har jeg valgt for å hjelpe leseren gjennom kompleksiteten studien befinner seg i. Enkelte av figurene i foredraget bidrar til å få overblikk over studien, hvor andre kan virke oppklarerende for leseren.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Bergenen_US
dc.subject.otherdramapedagogikken_US
dc.subject.otheranvendt dramaen_US
dc.subject.otherfengselsteateren_US
dc.subject.othertotal institusjonen_US
dc.subject.otherdannelseen_US
dc.subject.otherreflektert praksisen_US
dc.title"Det uferdige - anvendt drama i den totale institusjon" - en teoretisk og praktisk studie av Teater Bak Murene i Bergen fengselen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel