Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKløvjan, Jonas
dc.date.accessioned2018-02-01T14:41:00Z
dc.date.available2018-02-01T14:41:00Z
dc.date.issued2016-05-18
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2481409
dc.descriptionMasteroppgave i musikkpedagogikken_GB
dc.description.abstractAbstract This master thesis focuses on music education collaborations that include schools, the cultural scene and commercial agents. The aim of the study is to examine how such collaborations may be important for music education in Norwegian schools. The research question is: In what way can local collaborative projects between schools, the cultural scene and commercial agents be of importance for music education in schools? Attempting to answer this question, I conducted a case study of “Takt & Tone”, a project that was carried out in a medium-sized city in Norway in the period 2005-2013. This case study serves an example of such collaborative projects. The data consists of semi-structured interviews with teachers, pupils, school managements, as well as other stakeholders who contributed to the project, among others the initiator and project leader. In total, nine interviews with ten participants were conducted. Also, archived documents about the project have been collected. Inspired by the discourse psychological rhetorical tools of Jonathan Potter, data was analyzed to explore stakeholders’ interests in the project. The data provide insight into the “Takt & Tone” project in particular as well as collaborative projects in general. The analysis showed that participants expressed different interests in the “Takt & Tone” project, and that their interests were of vital significance for how the project was implemented. The material is further discussed in relations to other examples of collaborations. The findings show that collaborative projects could be important for music education in different ways. This is expressed through three different perspectives: (1) Motivation, through diverse and relevant music education, may be provided the pupils, (2) common teaching strategies and objectives may be developed through communication between schools and cultural actors, and (3) commercial actors may contribute in schools by measures and financial resources designated specifically for the local music education.en_GB
dc.description.abstractSammendrag Denne masteroppgaven vil omhandle musikkpedagogiske samarbeidsprosjekter som inkluderer skole, kulturliv og kommersielle aktører. Målet med oppgaven er å belyse hvordan slike samarbeid kan ha betydning for musikkopplæringen i den norske skolen. Problemstillingen for oppgaven er: På hvilken måte kan lokale samarbeid mellom skole, kulturliv og kommersielle aktører ha betydning for musikkopplæringen i grunnskolen? For å besvare problemstillingen har jeg gjort en casestudie av ”Takt & Tone”, et prosjekt som ble driftet i en mellomstor norsk kommune mellom 2005 og 2013. Casestudien vil fungere som et eksempel på slike samarbeidsprosjekter. Datamaterialet består av semi-strukturerte intervjuer med lærere, elever, skoleledelse og andre aktører som bidro i prosjektet, blant andre initiativtakeren og prosjektlederen. Totalt er det gjennomført ni intervjuer med ti informanter. Det ble også samlet inn arkivert materiale som hadde relasjon til prosjektet. Datamaterialet er analysert, inspirert av Jonathan Potters diskurspsykologiske retoriske verktøy, for å belyse aktørenes interesser i prosjektet. Datamateriale gir innsikt i Takt & Tone-prosjektet spesielt, og samarbeidsprosjekter generelt. Analysen viser at aktørene uttrykte svært forskjellige interesser i ”Takt & Tone”-prosjektet, og at deres interesser hadde avgjørende betydning for hvordan prosjektet ble gjennomført. Empirien er drøftet opp mot andre eksempler på samarbeid. Funnene viser at samarbeidsprosjekter kan ha betydning for musikkopplæringen på ulike måter. Dette kommer til uttrykk gjennom tre ulike perspektiver: (1) Elevene kan motiveres gjennom variert og relevant musikkopplæring, (2) lærerne kan utvikle felles undervisningsstrategier og målsetninger i samarbeid med andre skoler og kulturaktører, og (3) kommersielle aktører kan bidra i skolene med tiltak og økonomiske ressurser spesielt tilpasset den lokale musikkopplæringen.en_GB
dc.language.isonoben_GB
dc.publisherHøgskolen i Bergen/Bergen University Collegeen_GB
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Norway*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/no/*
dc.subject.othersamarbeidsprosjekten_GB
dc.subject.otherskoleen_GB
dc.subject.otherkulturliven_GB
dc.titleLokalt Samspill. En casestudie av lokale musikkpedagogiske samarbeidsprosjekt mellom skole, kulturliv og kommersielle aktøreren_GB
dc.title.alternativeLocal Interplay. A case study of local music education collaborations between schools, the cultural scene and commercial agentsen_GB
dc.typeMaster thesisen_GB


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Norway
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Norway