Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStoltenberg, Ragni
dc.date.accessioned2018-02-01T14:40:33Z
dc.date.available2018-02-01T14:40:33Z
dc.date.issued2016-05-18
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2481357
dc.descriptionMasteroppgave i musikkpedagogikken_GB
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er musikklinjer på folkehøgskoler (FHS) og kommende elevers forventninger, tidligere musikkerfaringer og bakgrunner, og deres ambisjoner med fremtidig bruk av sine musikkunnskaper. De fleste elever som søker seg til en FHS gjør det etter å ha fullført videregående opplæring. Folkehøgskolene praktiserer ikke bruk av karakterer, og har ingen standardiserte fagplaner for sine linjevalg. Studien er rettet mot elever som skulle begynne på musikklinjer på frilynte folkehøgskoler, som ikke har formulerte musikkfaglige opptakskrav ved opptak av søkere. Før skoleåret 2015/2016 startet, mottok elever som skulle begynne på en musikklinje ved 17 av 18 skoler som passet utvalgskriteriene, en spørreundersøkelse. 103 av 267 elever responderte på undersøkelsen. Oppgaven bygger på en hypotese om at elevene som begynner på disse linjene representerer en stor variasjon av musikkfaglige bakgrunner, erfaringer og ambisjoner. Denne heterogene elevgruppen kan ha ulike forventninger og søke seg til en musikklinje av ulike årsaker, på grunn av sine musikkfaglige bakgrunner, erfaringer og ambisjoner. Flere forskningsspørsmål ble stilt; Hva er gjeldende tendenser; - Hvilke innholdsfaktorer synes de kommende elevene er uviktige/viktige? Finnes det korrelasjoner mellom elevenes musikkfaglige bakgrunner, erfaringer og ambisjoner, og deres forventninger, grunner til å søke til skolene, og deres fremtidige ambisjoner med musikk? Det empiriske materialet ble kategorisert i ulike erfarings-, bakgrunns-, og ambisjonskategorier. Disse ble så sammenlignet gjennom blant annet tabellanalyse og tolkninger av forskjeller som framkom av datamaterialet. Hovedfunnene i undersøkelsen er at hypotesen om at elevgruppen representerer stor heterogenitet i musikkfaglige bakgrunner, erfaringer og ambisjoner, støttes. Videre støttes hypotesen om at det finnes korrelasjoner mellom elevenes musikkfaglige bakgrunner, erfaringer og ambisjoner, og hva de innehar av andre musikkfaglige bakgrunner og erfaringer, hvorfor de søkte et år på en musikklinje på folkehøgskole, hvilke innholdsfaktorer de anser som uviktige og viktige, og hvilke ambisjoner de har med videre bruk av musikk.en_GB
dc.description.abstractThis master´s thesis is about music programs at folk high schools (FHS) in Norway, and the musical experiences, backgrounds, expectations and ambitions of incoming students. FHS provide one-year courses, but they do not use grades and have no fixed curriculums. Most students who choose to spend a year at FHS do it after they have completed regular high school. Only liberal FHS are included in this study. These FHS do not assess the musical level or ability of incoming students through grades, auditions or other methods by admission. Prior to the beginning of the schoolyear 2015/2016 students who were going to begin at a music program at one of the 17 of 18 FHS matching the selection of criteria for the research questions, received a survey. The survey maps the students` musical backgrounds, experiences, expectations and ambitions. 103 out of 267 students responded to the survey. The main hypothesis is that students applying to a music program at FHS represent a great variety of musical backgrounds, experiences, and ambitions. This heterogeneous group of students may have different expectations, and apply for different reasons because of their musical backgrounds, experiences and ambitions. Further specific research questions were posed; What are the current tendencies; - Which factors does the incoming students at folk high school music programs consider as important due to several factors they attend to receive? Are there correlations between the students’ musical backgrounds, experiences and ambitions, and their expectations, reasons for applying to the schools, and their future musical goals and ambitions? The empirical data were categorized, analyzed and the differences interpreted. This study finds that this group of students represents a wide variety of musical experiences, backgrounds, expectations and ambitions. The data also shows there are correlations between the students` musical experiences and why they applied for a FHS, which expectations they have, and what ambitions they have with their future use of their musical knowledge. The purpose of this thesis is to contribute to knowledge in a field where little research has been done previously, and to open for reflection and discussion of implemented practices at FHS.en_GB
dc.language.isonoben_GB
dc.publisherBergen University Collegeen_GB
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Norway*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/no/*
dc.subject.othermusikkpedagogikken_GB
dc.subject.otherfolkehøgskoleen_GB
dc.subject.othermusikkfaglig heterogeniteten_GB
dc.subject.otherforventningeren_GB
dc.subject.othererfaringeren_GB
dc.subject.otherambisjoneren_GB
dc.titleMusikkelever på folkehøgskole: En kvantitativ undersøkelse av erfaringer, forventninger og ambisjoneren_GB
dc.title.alternativeMusic students at folk high schools: A quantitative approach to students’ musical backgrounds, expectations, and ambitionsen_GB
dc.typeMaster thesisen_GB


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Norway
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Norway