Show simple item record

dc.contributor.authorNygård, Jannicke Matre
dc.date.accessioned2018-02-01T14:34:51Z
dc.date.available2018-02-01T14:34:51Z
dc.date.issued2016-05-18
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2481350
dc.descriptionMaster i undervisningsvitenskap med norsk fagdidaktikken_GB
dc.description.abstractFormer research shows that improperly deviding of compuonds continues to be a relevant topic with regard to pupils' writing competence. For instance, Walmsness (2000) found that the type of writing the pupil uses has a determining factor regarding to what extent pupils separate compounds. In this thesis it will therefore be examined more closely whether different writing tools matter, regarding to what extent the sample makes errors in orthography in relation to combined words, where improperly deviding of compounds as an error type is the main focus. The motivation for this examination has been to find indications of what type of writing tool that is best suited for teaching pupils to write in schools, especially in connection with orthography. The sample who participated in the research for the current thesis consisted of three ninth grade classes in Bergen county. In total, the sample consists of 47 pupils. The main group of this group consists 41 of these pupils. The data pool mainly consists of three dictations that were conducted in all three groups. The pupils answered each dictation utilizing a different writing tool; one by hand, one on a computer with an error correction program, and one on a computer without an error correction program. Additionally, the pupils responded to a questionnaire. Therefore, I have been able to examine different kinds of orthographic errors in relation to several variables, for example gender, learning difficulties and attitudes relating to reading and writing. This was done to examine whether any patterns could be discovered concerning this type of orthographic errors in the selected sample, in addition to finding out whether there are any particular causes explaining why the use of certain writing tools, leads to more and/or less orthographic errors of this type among the pupils. The results of this examination showed that separation of compounds is the most common error type regarding compounds in the present sample. The data analysis also revealed that pupils make the most errors regarding combined words when writing by hand, while the pupils make the lowest degree of errors when utilizing a computer with an error correction program. The pupils’ also made more mistakes when they used a computer without an error program, than by using a computer with an error program, but still less errors than by handwriting. It must also be noted that the pupils’ amount of errors regarding compounds is varying. While some pupils had few errors regarding separating compounds, others had many. Even so, statistically significant results were found, showing that boys make more errors regarding combined words than girls.en_GB
dc.description.abstractTidligere undersøkelser viser at særskriving av sammensatte ord, stadig er et aktuelt tema i forbindelse med elevers skrivekompetanse. Blant annet blir det slått fast av Roar Walmsness (2000), at skrifttype har avgjørende betydning for i hvilken grad elever særskriver sammensatte ord. I denne undersøkelsen blir det derfor sett nærmere på om ulike skriveredskaper er av betydning, med tanke på i hvilken grad deltakergruppen gjør rettskrivingsavvik i forbindelse sammensatte ord, der særskriving som feiltype står i hovedfokus. Motivasjonen for dette, har vært å kunne finne indikasjoner på hvilken type skriveverktøy som er best egnet i forbindelse med skriveopplæring i skolen, særlig knyttet til ortografi. Deltakerne i denne undersøkelsen består av tre niendeklasser i Bergen kommune. Totalt sett, utgjør deltakergruppen 47 elever. Hovedgruppen som har blitt undersøkt, består av 41 av disse elevene. Datamaterialet baserer seg hovedsakelig på tre diktater som har blitt gjennomført i samtlige klasser. Elevene har besvart hver diktat med ulikt skriveredskap; én for hånd, én på datamaskin med retteprogram og én på datamaskin uten retteprogram. I tillegg har elevene besvart et spørreskjema. Dermed har jeg kunnet sett ulike typer rettskrivingsavvik opp mot ulike variabler, blant annet kjønn, lærevansker og holdninger til lesing og skriving. Dette har blitt gjort, for å undersøke om det finnes noen mønstre med tanke på denne typen rettskrivingsavvik hos den utvalgte deltakergruppen, samt om det finnes årsaker til at bruk av noen av skriveredskapene fører til flere og/eller færre rettskrivingsavvik av denne typen hos elevene. Resultatene av denne undersøkelsen viser at særskriving av sammensatte ord er den vanligste feiltypen i forbindelse med sammensatte ord hos denne deltakergruppen. Undersøkelsen avslører også at elevene gjør flest feil dersom de skriver for hånd, og at elevene gjør færrest feil dersom de besvarer diktatene på datamaskin med retteprogram. Dersom elevene skriver på datamaskin uten retteprogram, gjør de totalt noe flere enn på datamaskin med retteprogram, og markant færre feil enn i besvarelsen for hånd. Samtidig viser undersøkelsen at antall særskrivingsfeil hos de ulike elevene er svært individuelt. Mens noen elever har få særskrivingsfeil, har noen elever mange. Likevel har det blitt funnet signifikante resultater, som viser at gutter gjør flere feil knyttet til sammensetninger, enn jenter.en_GB
dc.language.isonoben_GB
dc.publisherBergen University Collegeen_GB
dc.rightsAttribution 3.0 Norway*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.titleSærskriving av sammensatte ord ved bruk av tre ulike skriveverktøy: En kvantitativ undersøkelse av tre klasser ved 9. trinnen_GB
dc.title.alternativeImproperly dividing compounds when using three different writing tools: A Quantitative study in three 9th grade classesen_GB
dc.typeMaster thesisen_GB
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_GB


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution 3.0 Norway
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 3.0 Norway