Show simple item record

dc.contributor.authorFahlvik, Morten
dc.date.accessioned2018-02-01T14:34:47Z
dc.date.available2018-02-01T14:34:47Z
dc.date.issued2015-05-23
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2481339
dc.descriptionMaster i Undervisningsvitenskapen_GB
dc.description.abstractHva kan skje om lærere og elever bruker nettbaserte læringsplattformer som støtte i leseundervisningen? Dette spørsmålet var utgangspunktet mitt for arbeidet med denne masteravhandlingen. Lesing blir av mange oppfattet som den viktigste ferdigheten barn og unge lærer på skolen. Med bakgrunn i hvordan teknologi kan støtte formative vurderingsprosesser, har arbeidet mitt tatt en retning inn i forskningsfeltet leseundervisning. Likhetene mellom formative vurderingsprosesser og strategier for leseundervisning er påfallende, og undersøkelsene mine i praksisfeltet har vist at det åpner seg store muligheter for leseundervisningen om lærerne tar i bruk virtuelle læringsrom i kombinasjon med fysiske klasserom. Avhandlingens tittel inneholder en påstand om at summen av muligheter og egenskaper i kombinasjon av to læringsarenaer kan bli større enn kun summen av bestanddelene. For å bedre kunne beskrive læringsprosessene som foregår i kombinasjonen av læringsarenaene har jeg introdusert begrepet Det kombinerte klasserommet og undersøkt hvordan dette rommet kan utnyttes i arbeidet med elevers forståelse av leste fagtekster. Problemstillingen for masteravhandlingen er hvilket potensial ligger i det kombinerte klasserommet i arbeidet med elevenes forståelse av fagtekster. I arbeidet med avhandlingen er aksjonsforskning valgt som metode, og i samarbeid med lærere i praksisfeltet er flere didaktiske muligheter og et stort potensial beskrevet. Avhandlingen konkluderer med at tilgjengelig teknologi gir lærere og elever store muligheter til å bedre kunne realisere anbefalingene som forskning på leseforståelse vektlegger, men kun om undervisningsdesignet er gjennomtenkt og planlagt for et kombinert klasserom og bygger på fagdidaktiske prinsipper.en_GB
dc.description.abstractWhat may happen if teachers and students utilise online learning platforms in support of reading instruction? This question was starting point my work for this master thesis. Reading is widely perceived as the most important skill children learn in school. Given how technology can support formative assessment processes became my foundation to research how technology could support reading instruction. The similarities between formative assessment processes and strategies for teaching reading comprehension was striking and my research in field of practice has shown that great opportunities for reading instruction occur when teachers utilise virtual learning spaces in combination with physical classroom. I have introduced the concept The unified classroom and examined how this space can be utilized in reading instruction. In the dissertation work, action research method was chosen, and in collaboration with teachers in the field of practice, didactic opportunities were discovered. The thesis concludes that the available technology provides teachers and students great opportunities that also meets recommendations given by researchers on reading comprehension and literacy. The title of the thesis argues that one plus one can be larger than two, but this will only happen if the blend of available learning arenas is a result of a thoughtful integration. We live in exiting times with great opportunities, but the teachers must take the right decisions and select appropriate means to intended purpose. My contention is that blended teaching is not a cure in itself. The key to success lies in the design of teaching and the blend must be made in a thoughtful teaching design. Such approach may improve reading instruction and enhance students reading comprehension.en_GB
dc.language.isonoben_GB
dc.publisherBergen University Collegeen_GB
dc.subject.otherleseopplæringen_GB
dc.subject.otherleseforståelseen_GB
dc.subject.othervurdering for læringen_GB
dc.subject.otherikt i undervisningen_GB
dc.subject.otherpedagogisk aksjonsforskningen_GB
dc.subject.otherdigital læringsarenaen_GB
dc.subject.otherblended learningen_GB
dc.titleNår 1 + 1 blir større enn 2. Leseundervisning og utvikling av leseforståelse i det kombinerte klasserommet.en_GB
dc.typeMaster thesisen_GB


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record