Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWilhelmsen, Gunvor B.
dc.date.accessioned2018-02-01T14:34:47Z
dc.date.available2018-02-01T14:34:47Z
dc.date.issued2012-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2481338
dc.descriptionProsjektrapport i Helsedirektoratets satsing: ”Styrking av rehabiliteringstilbud til mennesker med synshemning 2011”en_US
dc.description.abstractHvem har ikke opplevd å gå på trilletur med en to-åring som konstant peker på dyr, biler, trær og folk med et begeistret ”se!”? Kommentarene fra de voksne bidrar til å gi barnets visuelle inntrykk et verbalt innhold. Selv mer abstrakte eller flyktige fenomener som skyer, måne, tåke og sommerfugler blir et visuelt fenomen med et språklig innhold. Situasjonen er en felles opplevelse som skaper kommunikasjon og utvikler følelser for et sosialt fellesskap. Dette er bare ett av uendelig mange eksempler på hvordan synet bidrar til et barns helhetlige utvikling. Synet er i endring gjennom hele barndommen. Spørsmålet er om vi har et tilstrekkelig fokus på hvordan de sensoriske, motoriske og perseptuelle sidene av synet utvikles og formes. Vet vi nok om hvordan barns visuelle kvaliteter fungerer? Kjenner vi til om barna vi omgås har de nødvendige visuelle forutsetningene for forventet kognitiv, motorisk og sosial funksjon? Hvem har spesielle visuelle utfordringer? Hvordan virker disse inn på deres utvikling? Prosjektet ”Barns funksjonelle syn” ble gjennomført for å søke mer innsikt i barns syn. Den synspedagogiske tilnærmingen har hatt som mål å vurdere om barn med synsforstyrrelser, som ikke passer inn i ICD-10-kriteriene for synshemmede, kan ha behov for tjenester knyttet til sine visuelle utfordringer. Noen av barna som presenteres i denne rapporten vet godt at synsfunksjonen forstyrrer dem i ulike aktiviteter. Andre har ikke tidligere fått avdekket sine visuelle problemer og verken foreldre, pedagoger eller barnet selv er bevisste på at disse forstyrrelsene gjør hverdagen mer krevende. Håpet er at data og kommentarer i denne rapporten, selv om den langt fra er dekkende for alt som burde vært belyst og diskutert, kan være et bidrag til at vi skaffer oss bedre innsikt i barns funksjonelle syn slik at vi kan etablere nyttige tiltak. Barn bør ikke oppleve nederlag og frustrasjon på grunn av mangelfulle visuelle forutsetning til å oppfylle oppgavene de blir stilt overfor. Data som framkommer i dette prosjektet indikerer at det er behov for økt fokus på konsekvensene av visuelle forstyrrelser både innen forskning og klinisk arbeid. Målet må være at helsevesen og opplæringsansvarlige får en mer nyansert tilnærming til tematikkenen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Bergenen_US
dc.subject.otherICD-10en_US
dc.subject.othersynspedagogikken_US
dc.subject.otherbarn med synsforstyrrelseren_US
dc.titleBarns funksjonelle syn. Gir synsvansker som ikke klassifiseres etter ICD-10, behov for tiltak?en_US
dc.typeReporten_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel