Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLothe, Rhonda Helen Nes
dc.date.accessioned2018-01-04T10:07:31Z
dc.date.available2018-01-04T10:07:31Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2475541
dc.description.abstractFormålet med forskningsprosjektet har vært et ønske om å videreutvikle vurderingspraksisen i norskfaget ved bruk av digitale verktøy og vurdering for læring. Med utgangspunkt i problemstillingen; Hvilke muligheter gir bruk av digitale verktøy som et redskap for vurdering for læring i norskfaget? har jeg søkt etter svar ved bruk av kvalitativ metode og aksjonsforskning som strategi. Forskningsprosjektet tar utgangspunkt i et planleggingsmøte og fire aksjoner knyttet til et undervisningsopplegg som jeg og mine to medforskere har lagd. Showbie er det primære digitale verktøyet som er brukt i forskningsprosjektet. Funnene har blitt analysert og tolket ut fra Utdanningsdirektoratet sine prinsipper om vurdering for læring, tidligere forskning og teori om vurdering for læring, læreren som veileder, bruk av IKT som et pedagogisk verktøy og designe didaktiske vurderingspraksiser. Masteroppgaven avdekker flere interessante funn. Lærerne er utelukkende positive til bruk av Showbie som et redskap for vurdering for læring i norskfaget, og det kommer tydelig frem at de opplever Showbie som et verktøy som legger til rette for å ivareta prinsippene om vurdering for læring. Lærerne gir uttrykk for at de har fått et redskap som har bidratt til en positiv utvikling av deres vurderingspraksis. Forskningsprosjektet viser at det er nødvendig med en helhetlig didaktisk planlegging knyttet til gjennomføring av vurdering. Det handler om å ha en helhetstanke bak vurderingen, hvor man må være bevisst på lærereren som veileder i vurderingen, for å tilrettelegge for at elevene får tilbakemeldinger som de kan dra nytte av, samtidig som at læreren får en bedre oversikt over elevene i skriveprosessen. Forskningsprosjektet viser også at bruk av læringsgrupper og hverandrevurdering bidrar til at elevene får et mer bevisst forhold til sine egne tekster, og læreren får et annet perspektiv på skriveprosessen enn tidligere. Digitale verktøy, gjennom appen Showbie, helhetlig didaktisk planlegging og lærerens kompetanse, bidrar til å styrke lærernes vurderingskompetanse, samt bidrar til å legge til rette for å ivareta prinsippene om vurdering for læring.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.subjectMaster i IKT i læringnb_NO
dc.titleVurdering for læring og digitale verktøy: Et lærerperspektiv på vurderingspraksisen i norskfaget i ungdomsskolennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel