Viser treff 21-33 av 33

    • En kartlegging av relasjoner mellom mediebedrifter i Bergensregionen og FoU-institusjoner 

      Njøs, Rune; Jakobsen, Stig-Erik; Røkenes, Tone Helene Bergset (Skriftserien, nr.1/2012, Report, 2012-11)
      Kartleggingen av relasjoner mellom mediebedrifter i Bergensregionen og forsknings- og utviklingsinstitusjoner (FoU-institusjoner) er gjennomført som et samarbeid mellom Senter for nyskaping ved Høgskolen i Bergen og ...
    • Norwegian Policy for Empowering School Libraries 

      Rafste, Elisabeth Tallaksen; Sætre, Tove Pemmer (IFLA Journal Vol 32 No 1, Journal article, 2006)
      The first part of this paper presents a general picture of school libraries in Norway, reviewing statistics, outlining legislation on schools and libraies and highlighting aspects of the national curriculum for primary and ...
    • Bibliotek i endring 

      Torras i Calvo, Maria-­Carme; Whitworth, Andrew; Moss, Bodil; Kifle, Nazareth Amlesom; Blåsternes, Terje (Report, 2016-02-02)
      The goal of this project was to study the management of significant change at two academic libraries — Bergen University College Library (HiB) and University of Stavanger Library (UiS) — by looking into workplace learning ...
    • Bridging gaps - pedagogical investment 

      Rafste, Elisabeth T; Sætre, Tove Pemmer (Library Review Vol.53 No 2, Journal article, 2004-02)
      This paper has four main parts. In part 1 we look into the broad perspectives pedagogy can give to library and information science. In the following parts we limit the presentation to our main focus for this paper: pedagogy ...
    • Bibliotekets rolle i studentenes læringsarbeid 

      Sætre, Tove Pemmer (Høgskolen i Bergen. Skriftserien Rapport, Report, 2007)
    • Søk & Skriv for kursholdere : bibliotekundervisning i høyere utdanning 

      Hafstad, Sissel; Hunskår, Irene; Kavli, Solveig; Mekki, Susanne; Skagen, Therese; Torras, Maria-Carme (Others, 2007-03)
      Søk & Skriv for kursholdere gir bakgrunnsmateriale for brukerundervisning i fagbibliotek. Det er et praktisk hjelpemiddel for bibliotekarer i kontakten med studenter som er, eller skal i gang med et større prosjektarbeid ...
    • Ph.d.-kandidater og forskningsprosessen. Bibliotekets bidrag 

      Gullbekk, Eystein; Rullestad, Tove; Torras i Calvo, Maria Carme (Report, 2012-06)
      Denne rapporten presenterer resultater fra en litteraturstudie og en fokusgruppestudie om Phd.-kadidaters forhold til informasjonsbehandling og bibliotekets tjenester innenfor høyere utdanning. Undersøkelsen er gjennomført ...
    • På tvers - regional tilgang til forskningsressurser. Prosjektrapport fase 1: Kartlegging. 

      Abelsnes, Kristine; Roos, Monica (Report, 2014-07)
      ”Prosjektets endelige mål er å oppnå mer fleksible lisensavtaler med utgivere og agenter slik at avtalene ved UH-institusjonene åpner for at andre institusjoner/personer enn egne ansatte og studenter kan inkluderes i ...
    • På tvers - regional tilgang til forskningsressurser. Prosjektrapport fase 2: Pilot. 

      Roos, Monica; Hansen, Grethe Høyvik; Vik, Gerd; Nilsen, Geir Helge (Report, 2015)
      Dette er andre og siste fase av prosjektet. Prosjektrapporten beskriver planleggingen og gjennomføringen av en seks måneders pilottilgang til forskningsinformasjon for fire institusjoner på Vestlandet. Piloten tester en ...
    • Leselyst og lystlesing : om lesarar og leseopplevingar av to «moderne bestseljarar» 

      Engesæter, Toril (Master thesis, 2012)
      Denne oppgåva handlar om lesarar av «moderne bestseljarar». Eg har teke utgangspunkt i Øya av Victoria Hislop og Barnepiken av Kathryn Stockett. Gjennom intervju med sju lesarar av dei aktuelle bøkene, har eg funne ut at ...
    • Å skrive bachelor- eller masteroppgave : høgskolestudenters opplevelse av arbeidet med oppgaveskriving, informasjonssøking og høgskolebibliotekets bidrag i denne prosessen 

      Vik-Haugen, Lise (Master thesis, 2013)
      Lang erfaring med undervisningsarbeid i høgskolebibliotek har gitt meg en interesse for hva bibliotekene oppnår med sitt undervisningsarbeid samt en interesse for den enkelte studenten og hans opplevelse av oppgaveskriving ...
    • E-bøker i norske universiteter og høgskoler : status og utfordringer 

      UH Nett Vest (Working paper, 2011-05-05)
      Det er en positiv holdning til e-bøker i norske universitets- og høgskolebibliotek. Men usikkerhet rundt modeller for anskaffelse, bruksbetingelser og pris i forhold til bruk gjør at mange sitter litt på gjerdet. I tillegg ...
    • Bibliotek, kvalitetsreform og heilskapleg læringsmiljø 

      Sandnes, Astrid (HSF Notat, Book, 2002)
      I dette notatet vert høgskulebiblioteket som læringsarena drøfta. Det vert sett søkelys på spenninga i ein høgare utdanningsinstitusjon som må gjera vegval ut frå sentrale føringar og statleg styring. Vilkåra for å omsetja ...