Blar i Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking på dokumenttype "Doctoral thesis"
Viser treff 1-11 av 11
-
An Action Research Approach to Initial Teacher Education in Norway
(Doctoral thesis, 2007-02)This study is an Action Research approach to Initial Teacher Education (ITE) in Norway. Starting from the most important question for me as a teacher educator in Religious Education (RE), namely, ‘How can I improve my ... -
Barnelitterære landskapskonstruksjoner. Økokritiske lesninger av tre danningsfortellinger.
(Doctoral thesis, 2022)I denne avhandlingen undersøker jeg fremstillinger av natur og barndom i et utvalg norske barnebøker. Utvalget består av Stian Holes bildeboktrilogi om Garmann (2006; 2008; 2010), den illustrerte barneromanen Tonje Glimmerdal ... -
Critical mathematics education and climate change A teaching and research partnership in lower-secondary school
(Doctoral thesis, 2021)This study took place at Western Norway University of Applied Sciences. The research question is: How can teachers facilitate students’ critical mathematical competencies in a climate change context? To enable students to ... -
Evaluating the implementation of the Norwegian guidelines for healthy school meals. A case study involving three secondary schools.
(Doctoral thesis, 2010-06-30)Introduction Healthy eating is an important factor in children’s health and academic performance. Children and adolescents eat at least one daily meal at school and school meals represent a considerable part of their overall ... -
Historier ungdom lever: en studie av hvordan ungdommer bruker historie for å gjøre livet meningsfullt
(Doctoral thesis, 2006-05-25) -
Lærarars talespråklege praksisar i møte med andrespråkselevar. Ein studie av variasjon og refleksjon
(Doctoral thesis, 2021)Denne avhandlinga er ein kvalitativ studie av lærarars talespråklege praksisar i andrespråksundervisning. Avhandlinga søkjer å forstå og få innsikt i dei språklege praksisane lærarar nyttar i møte med elevar som har norsk ... -
Matematisk innhold og matematiske metoder i lærebøker brukt på ungdomstrinnet i Norge : Gullgruve eller fallgruve for utvikling av matematisk kompetanse i problemløsning og algebra?
(Doctoral dissertations at University of Agder;, Doctoral thesis, 2019)Formålet med avhandlingen er å undersøke hvordan lærebøker i matematikk behandler problemløsning og algebra, avgrenset til heuristiske tilnærmingsmåter og introduksjonen av algebra. Studien består av tre deler og fokuserer ... -
Med fokus på lærerutdanneres frihet - En diskursanalytisk studie om hvordan frihet framtrer i matematikklærerutdanneres utforming av faget matematikk for trinn 5-10 i kontekst av styringsdokumenter
(Doctoral thesis, 2021)I denne diskursanalytiske studien undersøker jeg framtredelse av frihet i lærerutdanneres utforming av faget matematikk i grunnskolelærerutdanning for trinn 5–10 i kontekst av utdanningspolitiske styringsdokumenter. ... -
Mellom nøytralitet og språksikring: Norsk offentleg språkpolitikk 1885–2005
(Doctoral thesis, 2014)Eli Bjørhusdal: Mellom nøytralitet og språksikring: Norsk offentleg språkpolitikk 1885– 2005, avhandling (ph.d.), Universitetet i Oslo 2014. Monografien Mellom nøytralitet og språksikring: norsk ... -
Språkskifte og språkbevaring på norsk: Elevar sine val av skriftspråk på ungdomstrinnet
(Doctoral thesis, 2023)Denne avhandlinga handlar om språkbevaring og språkskifte i ein norsk kontekst. Nærare bestemt utforskar ho skriftspråksvala til eit utval 10.klassingar, med eit særleg blikk på dei elevane som har nynorsk som opplæringsspråk. ... -
Vurderende stemmer : Litteraturkritikk og litteraturformidling i norsk radio 1925–2000
(Doctoral thesis, 2020)Avhandlingen er en historisk undersøkelse av norsk radios litterære formidlingsarbeid, herunder litteraturformidling, litteraturfagformidling og litteraturkritikk i perioden 1925 til 2000. Denne litterære og pedagogiske ...