Blar i Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking på emneord "grunnskolelærerutdanning"
Viser treff 1-20 av 62
-
«Aldri mer 22. juli»: En litterær analyse med fokus på 22. juli representasjon i Nora Dåsnes’ Ubesvart anrop (2021).
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan terrorangrepene 22. juli 2011 representeres litterært i Nora Dåsnes grafiske roman Ubesvart anrop (2021). Ubesvart anrop skiller seg ut i 22. juli-litteraturen ved å være en ... -
Argumentasjon og deltaking: Når elevgrupper på 8.trinn er fysisk aktiv i algebraundervising
(Master thesis, 2023)I denne studien har føremålet vore å gje og få innsikt i korleis elevgrupper på 8.trinn kan argumentera og delta når dei er fysisk aktiv i algebraundervising. For å svara på problemstillinga har det blitt utført ein ... -
Bildeboklesning, som inngang til empatisk utvikling: En studie av hvordan vanskelige følelser formidles i bildebøkene Sinna Mann og Blekkspruten.
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan to bildebøker som tar opp vanskelig tematikk kan funke som inngang til empatisk utvikling og forståelse. Problemstillingen for oppgaven er: Hvordan formidles vanskelige ... -
«Brune føtter rett i baraf» En studie av det demokratiske potensialet i Karpes tekster og musikkvideoer
(Master thesis, 2023)Det er en naturlig kobling mellom det flerkulturelle og raplyrikk. Denne masteroppgaven har som formål å utforske hvordan moderne raplyriske tekster kan knyttes til Læreplanverket av 2020 sin ambisjon om kulturelt mangfold ... -
Critical thinking in the EFL classroom: A qualitative study on the definition of critical thinking, and the use of graphic novels in the EFL classroom to develop critical thinking skills
(Master thesis, 2024)Abstract in English This thesis investigates how critical thinking is defined and how working with graphic novels in the EFL classroom can develop critical thinking skills. This thesis investigates what aspects that are ... -
«Dei riv ned alt han har bygd opp?»: Ei komparativ analyse av essaysamlingane Samtidsruinar (2015 [2008]) av Marit Eikemo og Stillstand (2009) av Agnes Ravatn
(Master thesis, 2023)Føremalet med denne masteroppgava er å undersøke kva stad og kjønn betyr for den essayistiske refleksjonen i to nyare essaysamlingar. Oppgåva byggjer på ein tese om at essaysamlingane kan lesast som litterære oppgjer med ... -
«Det tar liksom veldig mye av meg å lese bok»: En studie av et utvalg tiendeklassingers leseopplevelse ved lesing av skjønnlitteratur på skjerm og papir
(Master thesis, 2023)Papirboken har vært et sentralt medium for underholdning i hundrevis av år, og anses fremdeles som det viktigste mediet for litterær lesing i Norge. Samtidig problematiserer forskningsfeltet og samfunnsdebatten forhold ... -
Døve bimodalt tospråklege elevar og norsk morfologi: Ein kvalitativ studie av utvalde grammatikkmønster i fire elevtekstar
(Master thesis, 2024)Norsk teiknspråk står svakt som opplæringsspråk, og det er kritisk mangel på forskingsbasert kunnskap om tospråkleg opplæring som vil gje døve barn tilgang til norsk teiknspråk og norsk. Døve med teiknspråk som førstespråk ... -
Eg er bie: En litterær analyse av holdninger til forholdet mellom mennesker og det ikke-menneskelige i Marit Kaldhols Zweet (2015) og Maja Lundes Bienes historie (2015).
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvilke holdninger til forholdet mellom mennesker og det ikke-menneskelige som kommer til uttrykk gjennom karakterene i et utvalg ungdomslitteratur, og deres relasjoner til bier og andre ... -
Ein mangel på kjærleik er som eit liv i fangenskap: ei komparativ analyse av fridomsframstillinga i to bøker
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgåva undersøker korleis fridom vert framstilt i to bøker i norsk litteratur. Fridom er ein viktig del av det å vere eit individ, då meir spesifikt kva type menneske ein ynskjer å vere. Fordi fridom er ein ... -
Elevar sine matematikkfaglege samtalar i arbeid med eit digitalt læringsspel
(Master thesis, 2023)Skjerm og dataspel tek ein stadig større plass i barn og unge sin kvardag. Samfunnet blir digitalisert, noko ein også ser att i skulen ved at fleire elevar har digitale verktøy som del av sitt læringsmateriell. Samstundes ... -
Elevars argumentasjon og kritiske tenking i møte med tal i media
(Master thesis, 2023)Denne studien undersøker kva indikasjonar på kritisk tenking ein kan finna gjennom elevanes matematiske argumentasjon når dei saman skal undersøke tal i media. Studien tar utgangspunkt i tre grupper frå ein klasse på ... -
Elevars kritisk matematiske kompetanse i samtale om tal i media
(Master thesis, 2023)I læreplanverket for skulen er elevars kritiske tenking og rett til medverknad ein sentral del av opplæringa (Kunnskapsdepartementet, 2017). Tidlegare forsking viser at kritisk matematisk kompetanse er viktig for å bevare ... -
En skjønnlitterær analyse av War Horse – Krigshesten og Et hundeliv, med fokus på dyret som fortellerinstans
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker hvilken rolle dyret som fortellerinstans spiller i etableringen av, og refleksjoner over, empatiske relasjoner mellom mennesker og dyr i Et hundeliv og War Horse – Krigshesten. Ved å anvende ... -
Et skritt mot økoborgerskap? En økokritisk lesning av Frida Nilssons Linnormenes land (2021)
(Master thesis, 2023)Denne masterstudien undersøker hvordan forholdet mellom mennesker og dyr blir fremstilt i Frida Nilssons skjønnlitterære barnebok Linnormenes land (2021), og hvordan fremstillingen kan bidra til danning til økoborgerskap. ... -
An exploration of young Norwegian EFL learners’ metatalk through translation tasks
(Master thesis, 2024)Language awareness, or “explicit knowledge about language, and conscious perception and sensitivity in language learning, language teaching and language use” (Association for Language Awareness, n.d), is found to be ... -
«Forstår du hva jeg føler?» En studie av hvordan empati tematiseres i Sangen om en brukket nese
(Master thesis, 2023)Målet for denne masterstudien er å belyse litteraturens potensiale til å bidra til empatisk utvikling. I dette masterprosjektet undersøker jeg Arne Svingens roman Sangen om en brukket nese (2012). Romanen handler om Bart, ... -
Fremveksten av generativ kunstig intelligens: En kvantitativ studie av lærere og lærerstudenters holdninger til bruk av ChatGPT i skolen
(Master thesis, 2024)Denne kvantitative studien undersøker hvilke holdninger lærere og lærerstudenter har til bruk av ChatGPT i skolen. Hovedproblemstillingen for oppgaven er: «Hvilke holdninger rapporterer lærere og lærerstudenter at de har ... -
From Beliefs to Practice: A study of Norwegian Teachers’ Beliefs and Perceptions of English Language Use in ELT
(Master thesis, 2024)This thesis investigates Norwegian primary school teachers' beliefs and perceptions regarding the use of the English language in English Language Teaching (ELT). It also examines how these beliefs influence or contrast ... -
From pages to practice: Cultivating life skills through picturebooks
(Master thesis, 2024)The purpose of this study is to explore how engagement with multimodal literature can cultivate life skills among Norwegian third graders (ages 8-9). The research investigates how students interpret and discuss the verbal ...