• Lærerspesialiststudenter i kroppsøving - profesjonsutøvelse og anerkjennelse av eleven 

      Sæle, Ove Olsen; Arnesen, Trond Egil; Leirhaug, Petter Erik; Hallås, Bjørg Oddrun; Loftesnes, Jan Morten (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      I artikkelen drøfter vi hvordan erfarne kroppsøvingslærere som er under spesialistutdanning, reflekterer rundt egen profesjonsutøvelse. Artikkelen er en kvalitativ dokumentanalyse med utgangspunkt i pedagogiske credorefleksjoner ...
    • Om kardinaltal og det å oppfatte kardinaltal 

      Myklebust, Terje; Mestad, Idar (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      I denne teoretiske artikkelen diskuterer vi kardinaltal og kva det vil seie å oppfatte kardinalitet og kardinaltal. Artikkelen går inn på detaljar som krev ei avklaring av desse omgrepa. Her hentar vi inspirasjon blant ...
    • Rammefaktorenes betydning for mat- og helseundervisningen på 1.–4. trinn 

      Helland, Merete Hagen; Aadland, Eli Kristin; Ask, Anne Merete Selvik; Sandvik, Camilla (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Mat og helse har kompetansemål etter 4. trinn i norsk grunnskole, men få studier har sett på betydningen av rammefaktorer for undervisningen i mat og helse på barnetrinnet. I denne studien undersøker vi læreres og skolelederes ...
    • Research assignments in teacher education - Norwegian undergraduate student teachers’ experiences of the writing process 

      Eklund, Gunilla Brita Maria; Mestad, Idar; Aksland, Charlotte; Jegstad, Kirsti Marie (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      The aim of Norway’s reformed teacher education programme is to educate research-literate teachers who are able to integrate research-based knowledge into classroom experiences. Based on this, the aim of the present study ...
    • Språkbruk om kroppsøving: Et kritisk blikk på ny læreplan i Fagfornyelsen (LK20) 

      Borgen, Jorunn Spord; Engelsrud, Gunn Helene (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      I artikkelen analyserer forfatterne læreplan for kroppsøving som faglig og fagpolitisk tekst i læreplanreformen Fagfornyelsen i skolefagene (LK20). Forfatterne sammenligner to tekster, Utdanningsdirektoratets høringsutkast ...
    • Tilfeldigheter styrer undervisningspraksis i mat og helse på 1.-4. trinn 

      Aadland, Eli Kristin; Helland, Merete Hagen; Ask, Anne Merete Selvik; Sandvik, Camilla (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Artikkelen kartlegger hvordan undervisning i skolefaget mat og helse blir gjennomført på 1.–4. trinn og belyser variasjoner og utfordringer i dagens undervisningspraksis. Datagrunnlaget består av 24 kvalitative intervjuer, ...
    • Vurdering i kroppsøving for livslang friluftslivsglede 

      Mandelid, Mathias; Abelsen, Kristian; Leirhaug, Petter Erik (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Friluftsliv og vurdering i kroppsøving står fram som utfordrande å innfri etter Læreplan for Kunnskapsløftet 2006 sine intensjonar. Denne studien undersøker korleis fem lærarar beskriv vurderingsarbeid etter å ha gjennomført ...