Elevers bevisstgjøring av strategibruk i multiplikasjon
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2446203Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I mitt forskningsarbeid hadde jeg et ønske om å finne ut hvordan bruk av strategiopplæring påvirker elever i multiplikasjonens innlæringsår. Problemstillingen jeg har arbeidet ut fra er: Hvordan påvirker bevisstgjøring av regnestrategier i multiplikasjon tredjeklasseelevers
forståelse og læringsutbytte i matematikk? Bakgrunnen for dette valget var både egen opplevelse av å ikke mestre multiplikasjonstabellen i grunnskolen, tidligere kartlegginger jeg har gjort på fjerde trinn, og spørsmålet om undervisningen læreren gjennomfører utgjør noen forskjell for elevene. For å avgrense oppgaven og på grunn av det tilgjengelige utvalget mitt har jeg valgt å ikke fokusere på elever med matematikkvansker.
I teorigrunnlaget for oppgaven har jeg først gått inn på de begrepene som jeg benytter i problemstillingen min. Deretter forklarer jeg nærmere om strategier i multiplikasjon og strategiopplæring. Jeg har valgt å bruke sosiokulturelle og kognitive læringsteorier til å bygge opp under hvorfor strategiopplæringen er viktig som klasseromsundervisning og læring i samspill med andre. I tillegg knytter jeg begrepet læringsutbytte opp mot kompetansemål og generelle ferdigheter i dagens læreplan for å legge grunnlaget for hvordan jeg tolker resultatet.
Jeg benyttet den kvalitative metoden aksjonslæring, samt en kvantitativt spørreundersøkelse i innhenting av data. Aksjonslæringen gikk ut på at jeg selv gjennomførte undervisningen jeg ønsket å finne betydningen av, gjennom en læringsøkt om strategivalg. Den kvantitative undersøkelsen ga meg data som kunne settes i tabell og tolkes. Utvalget mitt var tjue elever på tredje trinn, og jeg gjennomførte en andre undersøkelse med ti av elevene fra det opprinnelige utvalget.
Resultatene viste at de elevene som fikk strategiopplæring hadde en signifikant økning av bruk av retrievalstrategier/automatisering i forhold til kontrollgruppen, i tillegg til at de reduserte feilbesvarelser. Andre undersøkelse viste at de elevene som hadde mest utbredt bruk av backupstrategier var de som hadde størst utbytte av strategiopplæring. En feilkilde kan være at elevene har gjennomført kartleggingen tidligere, og dermed kanskje kan huske svarene på grunn av det. I tillegg kan elevenes individuelle modningsnivå spille inn på resultatene. Resultatene er gyldige for den aktuelle elevgruppen og det aktuelle tidsrommet, men jeg har funnet belegg for mine resultater i annen forskning jeg presenterer i oppgaven.