Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAursland, Aleksander
dc.date.accessioned2017-06-16T08:20:45Z
dc.date.available2017-06-16T08:20:45Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2446192
dc.description.abstractBruk av informasjonsteknologi i Kunst og Håndverksfaget har hatt en voldsom utvikling de siste årene, men forskning viser at lærere ofte er negativ til bruk av IKT i kunstfaget. I denne oppgaven har jeg prøvd å lage et didaktisk design som hvilken som helst lærer kan ta i bruk for å lære elevene hvordan man bruker flere verktøy i et bildebehandlingsprogram, nærmere bestemt Adobe Photoshop. I undervisningsopplegget har jeg laget to guider, en skriftlig og en ved hjelp av video. Begge er stegvis og viser pedantisk hva elevene skal gjøre. Min oppgave er bygd rundt problemstillingen «Hvordan arbeid med digital «dobbelteksponerignsteknikk» kan bidra til at elevene utvikler kompetanse innen foto?», men også delmål «Hvordan kan dette bidra til at elevene utvikler kompetanse innen informasjonsteknologi i Kunst og Håndverksfaget?» Mitt teoretiske rammeverk baserer seg derfor på teorier knyttet til selvrepresentasjon, selvportrett, grunnleggendeferdigheter i ikt, sosiokulturell teori, Barthes teorier om fotografiet og teori rundt fotografikunst. For å belyse problemstillingen har jeg valgt en kvalitativ tilnærming i form av Educational Design Research og samlet bilder og utfyllende spørreskjema av 24 norske ungdommer i alderen 13 til 16 år, samt intervju med 3 faglærere med forskjellig utdanning og erfaringsnivå. Aller først analyserte jeg en didaktisk situasjon og skrev en hypotese rundt dette. Deretter prøvde jeg ut undervisningsopplegget i tre klasser, på forskjellige alderstrinn før jeg gjorde en retroperspektiv analyse og tolket elevarbeidet. Gjennom drøfting av elevarbeid inspirert av Roland Barthes teori finner man både bildets noema, punctum, studium og air i dobbelteksponeringseffekten. I tilegg ser man at mange elever hadde for høye forventninger til hva de skulle gjøre i forhold til hva de fikk til. Selv om oppgaven til slutt munner ut i at den ikke er gjennomførbar i en kommunal skole, viser den at flere elever har hatt en veldig god utvikling gjennom arbeidet med fotoredigering, og flere elever var inspirert til å jobbe videre med denne kunstformen. Det kan også nevnes at flere elever opplevede høyere måloppnåelse enn ved andre kunstformer i faget, men dette kan også være oppgavens største svakhet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleDobbelteksponering i Photoshopnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel