Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBjordal, Julianne
dc.date.accessioned2017-06-16T08:16:39Z
dc.date.available2017-06-16T08:16:39Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2446190
dc.description.abstractI mitt forskningsarbeid ønsket jeg å finne mer ut om bruken av ekskursjon i skolen. For å begrense oppgaven valgte å konsentrer meg om bruken av ekskursjon øker kompetansen hos elevene. Min problemstilling ble som følger: ”Hvordan og hvorfor bruker lærere ekskursjon i samfunnsfag for å øke kompetansen hos elevene?” Det å få dra ut av klasserommet og lære ved å bruke mer enn kun syn- og hørselssansene er spesielt for mange elever. Å gjøre teksten og bildene i lærebøkene levende ved å se det i virkeligheten er en utfordrende oppgave for skolen og lærerne, derfor vil jeg se hvordan dette blir gjort i praksis. Jeg har delt teoridelen min inn i to deler; hvordan ekskursjon blir brukt som undervisningsmetode, og hvorfor ekskursjon blir brukt som en undervisningsmetode. Jeg hadde ikke mye kartlegging før jeg gjorde undersøkelsene mine, og har derfor endret på teorigrunnlaget mitt underveis i skriveprosessen. Den mest sentrale litteraturen jeg har tatt i bruk er; ” Geografididaktikk i klasserommet” (2010) av Mikkelsen og Sætre, ”Pedagogiske grunntanker” (2012) av Erling Solerød, ”Livet i skolen” (2013) av Sølvi Lillejord, Terje Manger og Thomas Nordhal og ”La stå! Læring – på veien mot den profesjonelle lærer” (2009) av Ray Svanberg og Hans Petter Wille. For å kunne svare på problemstillingen min brukte jeg en kvalitativ forskningsmetode. Blant annet intervju. Jeg intervjuet tre lærere som underviser i samfunnsfag på en ungdomsskole. Jeg hadde laget en intervjuguide som ble fulgt gjennom intervjuet med oppfølgingsspørsmål. På slutten av intervjuet var jeg åpen for at intervjuobjektene kunne få legge til opplysninger om de hadde mer å tilføye. Gjennom bacheloroppgaven min har jeg funnet ut at ekskursjon som undervisningsmetode er en lang prosess som trenger mye planlegging og vilje for å gjennomføres. I bacheloroppgaven min kommer det frem hvordan lærere tilpasser elevens evner og forutsetninger gjennom ekskursjon. Det kommer også frem hvilke typer ekskursjoner som blir brukt og hvilke som ikke blir praktisert, og hvorfor det er slikt. Det blir også forklart hvordan ekskursjon kan være med på å vekke elevens indre motivasjon, slik at interessen for faget hos eleven blir forsterket.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleHvordan og hvorfor bruker lærere ekskursjon i samfunnsfag for å øke kompetansen hos elevene?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel