Den flerkulturelle generasjonen
Abstract
Den flerkulturelle generasjonen er en bacheloroppgave skrevet på grunnskolelærerutdanningen 5. - 10. klasse ved Høgskulen på Vestlandet, avdeling Stord. Oppgaven er knyttet til samfunnsfag og pedagogikk. Målet med bacheloroppgaven er å undersøke hvordan skoler med ulik grad av flerkulturalitet praktiserer og fokuserer på mangfold og inkludering. Problemstillingen er derfor følgende: På hvilken måte praktiserer og fokuserer skoler med ulik grad av flerkulturalitet på mangfold og inkludering? Det norske samfunnet blir stadig mer flerkulturelt, og skolen må bidra til å utvikle elevenes kulturelle kompetanse slik at de er rustet til å kunne delta i et flerkulturelt samfunn. Elevene må lære seg respekt, toleranse og ikke minst evnen til å åpent møte andre kulturer for å kunne gledes av det kulturelle mangfoldet. Selv om det flerkulturelle samfunnet er i vekst, er det ulikt kulturelt mangfold i byer og i mindre tettsteder. Graden av ulikheter i mangfold går igjen hos skolene. Vi har på bakgrunn av dette stilt oss spørsmålet om graden av flerkulturalitet har en påvirkning på skolens holdninger til mangfold og inkludering, og hvilken påvirkning dette har på elevene ved skolen.
Vi har valgt å ta i bruk kvalitativ- og kvantitativ metode, og har gjennomført en spørreundersøkelse av elevene og strukturerte intervjuer av lærere og rektorer. Ved å kombinere de to metodene har vi fått et bredt og interessant datamateriale, som i lys av relevant teori har dannet grunnlaget for drøftingen og på denne måten belyst problemstillingen.
Resultatene av undersøkelsene viser at mengden flerkulturelle elever ved en skole spiller en vesentlig rolle for hvordan skolen praktiserer og fokuserer på mangfold og inkludering. Det kommer frem at skoler med en bredere andel flerkulturelle elever har et større fokus på det flerkulturelle mangfoldet. Det som likevel er interessant er at undersøkelsene samtidig belyser flere svakheter ved den norske flerkulturelle skolen. Det viser seg blant annet at lærere og rektorer i dagens skole har for lite kunnskap om flerkulturell pedagogikk, og at skolene på bakgrunn av manglende kompetanse har en skolekultur som ikke er tilrettelagt et større flerkulturelt mangfold. Undersøkelsene viser også at det finnes fordommer blant elevene i den norske skolen, og at lærerne ikke gjør tilstrekkelig arbeid for å motarbeide dette. Samtidig kommer det frem at lærernes påvirkning på elevene er mangelfull sammenlignet med medienes store påvirkningskraft når det kommer til det flerkulturelle samfunnet, og at mye av grunnen til dette er at det helhetlige fokuset på mangfold og inkludering uteblir på bakgrunn av at skolene ikke har tilstrekkelig kompetanse om flerkulturell opplæring.