Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBakke, Elin
dc.date.accessioned2017-06-16T07:51:48Z
dc.date.available2017-06-16T07:51:48Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2446179
dc.description.abstractDet norske samfunnet er i dag et flerkulturelt samfunn sammensatt av mange kulturer og språk og påvirker naturligvis skolen og klasserommene. I den generelle delen av læreplanen står det at man skal ivareta og inkludere det flerkulturelle mangfoldet (Utdanningsdirektoratet, 2016a). Likevel opplever dagens skole pedagogiske utfordringer med å ivareta de ulike aspektene av det flerkulturelle samfunnet i klasserommet (Selj & Ryen, 2011, s. 14). Det er derfor viktig at lærere kan skape en vurderings- og responspraksis som tar hensyn til mangfoldet, og samtidig gir elevene rom til å lære og utvikle seg. Denne bacheloroppgaven handler om hvordan man som lærer kan vurdere og gi tilpasset respons på elevtekster som er skrevet av andrespråkselever. Hensikten med oppgaven er i beste fall å kunne bidra til at lærere videreutvikler skolens didaktikk på området, eller i det minste skape en diskusjon rundt lærernes vurdering- og responspraksis. Ut i fra dette utformet jeg følgende problemstilling: «Hvordan vurderer og gir lærere tilpasset respons på elevtekster som er skrevet av andrespråkselever?». Det teoretiske grunnlaget er delt inn i tre deler: sentrale begreper, internasjonal og nasjonal forskning og sosiokulturell læringsteori. Det er flere begreper som går igjen i oppgaven, og som er naturlige å definere for å få en forståelse for innholdet i oppgaven. I oppgaven har jeg derfor definert begrepene andrespråkselev, tilpasset respons og vurdering. Innenfor internasjonal forskning vil navn som Hyland, Grabe og Kaplan være sentrale. Når det gjelder den nasjonale forskningen er det særlig forskningsprosjektene «God nok i norsk?» og «Normprosjektet» som blir løftet frem for å belyse problematikken. Innenfor den sosiokulturelle læringsteorien er det særlig blitt lagt vekt på Lev Vygotsky og hans proksimale utviklingssone. For å finne svar på problemstillingen min, valgte jeg å bruke en kvalitativ forskningsmetode. Jeg intervjuet tre lærere på ungdomskolen, hvor fokuset var på deres vurderings- og responspraksis. For at lærerne skulle kunne gå dybden, valgte jeg å ha halvstrukturert intervju hvor jeg kunne stille oppfølgingsspørsmål underveis. I løpet av forskningsarbeidet kom jeg frem til at lærerne har generelt god vurdering- og responspraksis når det gjelder skriftlig arbeid. Lærerne bruker læringsfremmende metode i vurdering- og responssituasjoner. Likevel konkluderte jeg med at lærerne trenger mer kunnskap om andrespråksinnlæring, for at de skal være bedre rustet til å vurdere andrespråkstekster..nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleVurdering og respons på elevtekster skrevet av andrespråkselevernb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel