Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLangeland, Øystein
dc.date.accessioned2017-06-16T07:17:01Z
dc.date.available2017-06-16T07:17:01Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2446160
dc.description.abstractBegrepsforståelse og -læring er en forutsetning for læring i samfunnsfag. I denne oppgaven har jeg sett nærmere på begrepslæring i samfunnsfag på ungdomstrinnet. Et begrep har en betydning, både et innhold og et omfang. Forståelse og læring av de samfunnsfaglige begrepene er derfor en viktig forutsetning for dybdelæring og økt forståelse i samfunnsfag, og i andre fag. Det er også viktig med tanke på samfunnsfagets formål, og generelt sett samfunnsutvikling. Hvilke metoder bruker lærere for å fremme begrepslæring i samfunnsfag? Jeg ønsket å lære mer om hvordan lærerne fremmer begrepsforståelse og -læring i samfunnsfag, men også hvordan begrepsforståelse og -læring inkluderes i relevante styringsdokumenter, samt innenfor teori og forskning i forhold til temaet. I oppgaven trekker jeg frem styringsdokumenter som læreplanen i samfunnsfag, Ludvigsenutvalgets utgreiinger om fremtidens skole, jamfør dybdelæring, og den nye læreplanen i 2020. Sentrale teoretikere i min oppgave er Piaget, Vygotskij og Ausubel. Piaget hadde et mål å oppdage «kunnskapens struktur», mens Vygotskij videreførte den kognitive tradisjonen etter Piaget, med et syn på læring som en sosial prosess i et samspill mellom «tenkning og tale». Ausubels «meaningful learning» knytter begrepslæring til «advance organizers» med tanke på «strukturelle forbindelser». Lærerne er enige om at dybde- og begrepslæring vil øke elevenes forståelse i samfunnsfag, og at dybdelæring kan skape et større fokus på læring i skolen. Men de gir noe forskjellige svar med tanke på arbeidet med begrepene. Lærerne har også ulike erfaringer med begrepslæring, selv om deres oppfatninger av elevenes læringsutbytte har flere likhetstrekk. Elevene bekrefter at begrepslæring er viktig for forståelsen, og de løfter frem begrepsforståelse innenfor lesing som svært viktig. De mener også at begrepene har en «overføringsverdi» med tanke på andre sammenhenger eller kontekster. Eksperten, Nora E. Hesby Mathé, mener at varierte metoder fremmer begrepslæring i samfunnsfag, og påpeker en systematisk variasjon mellom kjente arbeidsmåter. Jeg vil hevde at begrepslæring i samfunnsfag bør være mer systematisk, fordi systematisk begrepslæring er en forutsetning for dybdelæring i skolen, i forhold til økt forståelse i faget. «Meningsfull» begrepslæring krever også en systematisk tilnærming med tanke på variasjon mellom arbeidsmåter og metoder, og begrepene innenfor forskjellige kontekster.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleBegrepslæring i samfunnsfagnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel