Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorØye, Malin Therese Tufte
dc.contributor.authorØye, Synnøve Tufte
dc.date.accessioned2017-06-16T07:13:41Z
dc.date.available2017-06-16T07:13:41Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2446158
dc.description.abstractOppgaven er knyttet opp mot skole og hvordan Skolen jobber forebyggende mot seksuell trakassering, seksuelle krenkelser og voldtekt i fagene pedagogikk og samfunnsfag. Formålet med oppgaven er å avdekke hvor mye skolene arbeider forebyggende, og hvilken gruppe lærere som sitter med ansvaret. Bendixen og Kennair (2016) har undersøkt omfanget av seksuell trakassering, samt risikofaktorer, konsekvenser og forebygging av seksuell trakassering i videregående og ungdomsskolen. Det er inndelingen i NTNUs rapport «En oppdatert kunnskapsstatus om seksuell trakassering blant elever i ungdomsskolen og videregående opplæring» (2016) som danner bakgrunnen for oppgaven, nemlig årsaker til, konsekvenser av og forebygging av seksuell trakassering i skolen. Vår påstand er at det er samfunnsfagslæreren som har et spesifikt ansvar i å snakke om og forebygge seksuell trakassering, seksuelle krenkelser og voldtekt i skolen, og i den forbindelse har vi analysert fire læreverk (8-10) for å finne ut hvor mye de vektlegger temaet seksuell trakassering. I forskningsarbeidet vårt benyttet vi kvalitative forskningsintervju ved bruk av båndopptaker og intervjuguider. Det ble samlet inn en rekke data i intervjuene, som ble gjort med to samfunnsfagslærere og en inspektør ved en ungdomsskole. Intervjuobjektene hadde alle det overordnete målet om å gi svar på og belyse like sider ved problemstillingen vår. Hovedfunnene våre bekrefter mistanker vi hadde før vi startet forskningsarbeidet: Lærerne bekrefter at de har et ønske om å arbeide forebyggende, men ikke føler på et spesifikt ansvar som timelærere. Vår forskning ser ut til å vise at vanskelighetene med det forebyggende aspektet av seksuell trakassering, seksuelle krenkelser og voldtekt i skolen i mange tilfeller skyldes mangel på tid og midler. Lærerne mener også at det er for lite oppfordring fra ledelsen, noe ledelsen ikke avkrefter. Vår konklusjon er at for å kunne jobbe optimalt med forebygging, er det visse ting som må falle på plass: Tid, midler og kompetanse. Ved å frigjøre tid og midler samt å tidfeste forebyggende arbeid på planene, vil det være enklere for hver enkelt lærer å arbeide forebyggende sammen med elevene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleVoldtekt, seksuelle krenkelser og seksuell trakassering er store samfunnsproblem – hva gjør skolen for å forebygge?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel