Gutter og lesing av skjønnlitteratur
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2446156Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bacheloroppgaven vår er knyttet opp mot gutters motivasjon for lesing av skjønnlitteratur. Formålet med denne forskningen var å kartlegge gutters forhold til lesing, samt hvordan lærerne arbeider for å øke guttenes lesemotivasjon. Problemstillingen vår ble dermed: Hvordan motiverer lærere gutter til å lese skjønnlitteratur? Vi så også på om leselysten hos guttene reduseres i overgangen fra barneskolen til ungdomsskolen, og om guttene var mindre motivert for lesing av skjønnlitteratur enn jentene. Vi ville også finne ut om guttene hadde et identifiseringsbehov i bøkene de leser. For å få svar på problemstillingen og hypotesene våre, gjennomførte vi et kvalitativt forskningsintervju med tre norsklærere, samt en kvantitativ spørreundersøkelse i 5.- 9.- og 10. klasse. Lærerens rolle som motivator var hovedfokuset i forskningen vår, og derfor har vi lagt mest vekt på funnene fra de kvalitative intervjuene. Disse resultatene ble drøftet i lys av teori om blant annet gutter og lesing, og teori om hvordan læreren kan motivere gutter til å lese.
Gjennom forskningen vår kom vi frem til at lærerne bruker ulike metoder for å motivere guttene til å lese skjønnlitteratur. Lydbøker, høytlesing, stillelesing og leseprosjekter er trukket frem av både informantene og teoretikerne vi har brukt i denne oppgaven, som nyttige verktøy for å øke guttenes lesemotivasjon. Lærerne sine holdninger til lesing av skjønnlitteratur, samt hvordan de skaper en god lesekultur i klasserommet, har mye å si for lesemotivasjonen til guttene. Til slutt kom det også frem at lærerne bør vise elevene et bredt spekter av moderne bøker, som må være tilgjengelige for dem i klasserommet eller på biblioteket.