Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSandslett, Karoline
dc.date.accessioned2017-04-24T10:28:27Z
dc.date.available2017-04-24T10:28:27Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2440491
dc.description.abstractGrunnet stor interesse innenfor natur og uteområdet i barnehagen valgte jeg problemstillingen: ”Hvilken virkning har naturen utenfor barnehagen for barns lek?”. Målet med oppgaven var å finne ut om det er noen forskjeller på leken som foregår i naturen utenfor barnehagens gjerder, kontra det som skjer innenfor barnehagens gjerder. Jeg har delt teoridel inn i tre hoveddeler; barnehagens oppgave, naturen som en læringsarena og barns lek i naturen. For å skaffe litt kunnskaper rundt tema, fant jeg relevant teori i forhold til min problemstilling. Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver fra Kunnskapsdepartementet er barnehagens styringsdokument, og jeg har derfor lagt stor vekt på denne i min teoridel. Den mest sentrale litteraturen jeg har brukt er; ”Ute hele uka” av Lysklett, ”Barn i naturen: Utfordring – opplevelse – læring” av Vingdal og Hollekim, ”Forskerfrøboka: Barn og natur” av Langholm. For å finne svar på min problemstilling har jeg valgt kvalitativ forskningsmetode, gjennom observasjon og intervju. Jeg observerte fem barn fra to barnehager i aldersgruppen 4-5 år. Jeg intervjuet to pedagogiske ledere fra forskjellige barnehager med ulik erfaringsbakgrunn, og fire barn fra deres avdelinger i aldersgruppen 4-5 år. Jeg har valgt å dele drøftingsdelen inn i fire hoveddeler; lek i barnehagen, lek og læring, utelek, og læring og utvikling i naturen. I drøftingsdelen har jeg trukket sammen presentert teori med resultat og komt frem til en konklusjon. Det kom tydelig frem i mine intervjuer i mitt FoU arbeid at barnehagenes uteområder er godt opparbeidet og tilrettelagt. Pedagogene savnet innspill av naturen og tror at naturen er med på å utfordre barna motorisk og gir dem andre estetiske inntrykk. I etterkant av oppgaven dukket dette spørsmålet opp; ”hvorfor er det forskjeller i barns utelek?”.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleBarns lek i barnehagen og ute i naturen: Hvilken virkning har naturen utenfor barnehagen for barns lek?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel