Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBjørnevoll, Egil
dc.date.accessioned2017-01-20T08:54:35Z
dc.date.available2017-01-20T08:54:35Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2427915
dc.description.abstractFormålet med denne studien var å undersøke hvordan programmeringsaktiviteter er organisert for barn i grunnskolealder i kodeklubber og enkelte skoleklasser og hva barna som deltar lærer av å arbeide med programmering. Forskningsspørsmålene oppgaven søker svar på er: 1) Hvilke erfaringer har man fra kodeklubbkonseptet? og 2) Hvilken funksjon kan koding ha for barn i grunnskolealder? Dette har jeg undersøkt ved hjelp av en kvalitativ, fenomenologisk tilnærming. Jeg har intervjuet fem personer som har drevet mye med dette, to lærere og tre kodeklubbveiledere. De forteller om sine erfaringer fra denne aktiviteten og forteller om hva de tenker er den viktigste læringen for barna som deltar. Interessen for å undersøke dette kom fra at mine egne første møter med datamaskinen var gjennom enkel programmering, og at vi som hadde dette som hobby var godt forberedt da det å bruke datamaskiner og etter hvert internett ble grunnleggende kompetanse for å fungere i arbeidsliv, skole og i samfunnet for øvrig. Programmeringsaktivitet for barn og kodeklubber har blitt stadig mer utbredt i løpet av de senere årene, og det har også kommet mer og mer inn i skolen i mange land. Det jeg har funnet er at de voksne som bruker slik aktivitet mye forteller at barna lærer om hvordan forskjellig programvare virker, de øver opp det vi kaller algoritmisk tankegang, de får utfolde seg kreativt med datamaskinen og de får et basisgrunnlag i programmering som kan gi dem motivasjon for å velge teknologifag når de siden skal velge karriere. Konklusjonene mine handler om at hvis, eller når, programmering blir en vanlig aktivitet i norsk skole, vil kompetansemål som handler om det som på engelsk heter Computational thinking, oversatt til norsk er det algoritmisk tankegang, være å foretrekke framfor vanlige programmeringskonsepter. Fra erfaringene til kodeklubbene ser jeg også for meg at et fokus på spill, lek og kreativitet er det beste for å fenge elevene og holde på interessen. Utfordringene i forhold til å begynne med programmering i norsk grunnskole vil spesielt handler om at mange lærere ikke har kompetansen som kreves for å undervise i et slikt fag. I denne sammenheng kan det Side 5 av 87 være nyttig å tenke andre yrkesgrupper inn i skolen, det er mange frivillige i kodeklubbene som kanskje ville vært med på et opplæringsprogram av lærere.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleHva kan skolen lære av kodeklubbene?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel