Lyd møter bokstav: Tekstbehandlingsprogram med talesyntese i den første lese- og skriveopplæringen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2427914Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Dette er et masterarbeid i form av en komparativ studie av tekst produsert for hånd, og tekst produsert i et tekstbehandlingsprogram med talesyntese i den første lese- og skriveopplæringen. Det er 21 elever fra 1. trinn med i undersøkelsen.
For å svare på problemstillingen har jeg gjennomført intervjuer med alle de 21 informantene, gjort observasjoner i klasserommet og analysert 84 elevtekster gjort av informantene. Denne elevgruppen har ikke metodikken «skrive seg til lesing med talesyntese (STL+) som en del av undervisningen, men undervisning både i bokstavforming/håndskrift og tastatur. Det er viktig å poengtere at denne oppgaven ikke handler om bruk av talesyntesen som en metodikk, men som et hjelpemiddel i undervisningen. Tekstbehandlingsprogrammet med talesyntese som er bruk i studien er Linglyder. Elevtekstene viser resultater fra februar og april 2016.
Studien viser at flertallet av informantene ville foretrukket å skrive i Linglyder fremfor blyant. Funn fra februar viser at alle elevene mestrer å skrive tekster i Linglyder, mens noen ikke mestret å skrive tekster for hånd. Målet med skriving er å skrive for å bli forstått og det ble samtlige informanter i tekstene i Linglyder. Funnene viser også at flere av informantene prøvde seg på lengre og grammatisk vanskeligere ord når de skrev i Linglyder og hadde den auditive støtten fra talesyntesen.
Det er et betydelig bedre resultat i tekstene gjort i Linglyder enn for hånd når en ser på det skrevne språket i februar, forskjellene mellom tekst skrevet for hånd og i Linglyder jevner seg mer ut i oppgaven fra april når en ser på antall skrevne feil. Dette viser at programmet er en god hjelp i den første lese- og skriveopplæringen, og effekten minsker etter som elevene får en høyere måloppnåelse i norskfaget. Funnene kan tyde på at programmet kan hindre at noen av elevene blir hengende etter i skriving.
Studien viser at noen elever fikk et like godt resultat i Linglyder som med blyant i april, men at de fikk skrevet betydelig lengre tekster med blyant. Samtidig var det andre elever som klarte betydelig bedre tekster med tanke på rettskriving i Linglyder i april. Arbeidet i Linglyder egnet seg godt til samarbeidsoppgaver og førte til en språklig samtale mellom informantene. Med selvstendig arbeid blir det nok kanskje best for denne elevgruppen å tilpasse undervisningen hvor noen skriver i Linglyder og noen skriver for hånd.