Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJacobsen, Eli Nesse
dc.date.accessioned2017-01-20T08:43:34Z
dc.date.available2017-01-20T08:43:34Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2427912
dc.description.abstractVisuell kompetanse blir stadig viktigere i samfunnet vårt, som i økende grad bygger på visuelle informasjons og kommunikasjonskilder. Med dette menes kompetanse til å lese bilder som symboler. Man kommuniserer gjennom et visuelt språk. Å komponere bilder kan i den sammenheng ses på som å skape meningsfylte tegn som utrykk, og kommunisere disse utrykkene. Visuell kommunikasjon er derfor og et av hovedområdene i den norske læreplanen på mellomtrinnet på skolen. Ved å forske på visuelle virkemidler på mellomtrinnet er målet å kunne få større innsikt i hva som er viktig å ha med i undervisning slik at elevene lærer å kommunisere ved hjelp av dem. I denne masteroppgaven undersøker jeg først gjennom en før-undersøkelse hvordan to ulike lærere underviser i visuelle virkemidler, og videre gjennomføres et undervisningsopplegg basert på funn fra disse intervjuene. I funn fra intervjuene viste det seg at undervisningsoppleggene hadde et normalt forløp som var introduksjon av begreper først og etterpå erfare gjennom praktisk skapende arbeid. I undervisningsopplegget i undersøkelsen jeg gjennomførte var fokuset på at elevene skulle erfare først og etterpå få utrykke seg visuelt. Problemstillingen er å undersøke hvordan elevene utrykker seg og hvordan teoretiske perspektiver belyser denne læringsituasjonen. Jeg observerte elevene gjennom arbeidet, fotograferte ulike løsninger de hadde på oppgavene, analyserte både tegne øvelser og grafikkbilde, elvene skrev og refleksjonsnotat som jeg kunne hente empiri ut fra. Jeg gjennomførte undervisnings opplegg med to klasser, og henta empirien fra en klasse på 12 elever på mellomtrinnet i grunnskolen. Jeg begrensa undervisningen til å handle om fenomenet balanse, eller det visuelle virkemiddelet balanse. Undervisningsopplegget var inndelt i tre økter, første økt var praktiske øvelser med balanse, andre økt var et hefte med ulike tegneoppgaver, og den tredje økta gikk ut på å lage et medierende utrykk i form av et grafikkbilde. Undersøkelsen viser at gjennom å la elevene oppleve med kroppen, sanse og erfare i et sosialt samspill utvikler en kollektiv forståelse av et fenomen som gjør at de videre kan utrykke seg og slik kommunisere visuelt med andre.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleKomposisjonsprinsippet balansenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel