Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNygård, Marianne Hjelle
dc.date.accessioned2016-12-06T09:48:47Z
dc.date.available2016-12-06T09:48:47Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2424314
dc.description.abstractMålet med denne oppgaven var å undersøke hvordan bruken av praktisk-estetiske metoder kan bidra til motivasjon i arbeid med teorifag, gjennom følgende problemstilling: Hvordan kan et flerfaglig samarbeid ved bruk av praktisk-estetiske metoder motivere elever i arbeid med teoretiske fag? Bakgrunnen for denne forskningen ligger i min egen skolegang, hvor det var manglende praktisk tilnærming til læring. For meg som elev var dette tungt og umotiverende. Skolearbeidet ble ofte skrevet av den eleven som var mest kompetent i klassen og ble bare gjort for å bli ferdig med selve arbeidet. Det har derfor blitt viktig for meg at undervisningen skal være variert, slik at den treffer flere på «hjemmebane» og skaper lærelyst. Ettersom at jeg lærer best ved praktisk arbeid, ønsker jeg å ta i bruk mine kunnskaper innenfor faget kunst og håndverk. Ved å ta utgangspunkt i dette håper jeg å kunne bidra til en ny måte å arbeide på, i et flerfaglig samarbeid. For å besvare problemstillingen min har jeg gjennomført forskningen i en klasse på 2. trinnet med 16 elever. Her har jeg blant annet brukt stillas i arbeidet med motivasjon i det flerfaglige samarbeidet. Temaet jeg underviste elevene i, var: Fugler på fuglebrett. For å kunne forske på eget undervisningsopplegg valgte jeg en forskningsmetode som baserer seg på aksjonslæring. Her har jeg brukt observasjon, intervju og spørreskjema for å hente inn nødvendig datamateriale. Valget av flere metoder er gjort for å styrke funnene mine, da jeg ikke kjenner elevene fra før og heller ikke deres bakgrunn. I oppgaven vil jeg presentere støttestrategiene til Tharp og Gallimore som viser hvordan en kan støtte elevene i tegneprosessene. Lev Vygotsky og teorien hans; sosiokulturell læring, motivasjon, praktisk-estetiske læreprosesser og teori om multiple intelligenser. Forskningens resultater har blitt påvirket av flere faktorer som kan ha svekket validiteten, men til tross for dette kommer det tydelig fram at elevene fikk godt læringsutbytte og var svært motiverte gjennom undervisningsperioden. Validiteten av opplysningene jeg har fått gjennom denne prosessen, viser at oppgaven er av god generaliserbarhet og kan brukes som utgangspunkt i andre temaer og klassetrinn. Men det er klart ingen garanti for at det vil fungere i alle klasser, da det kan påvirkes av lærer og elevgruppe.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titlePraktisk-estetiske metoder i arbeidet med motivasjon i teorifag: Et flerfaglig samarbeidnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel