Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLarsen, Tone Gjerde
dc.date.accessioned2016-08-12T10:36:20Z
dc.date.available2016-08-12T10:36:20Z
dc.date.issued2016-08-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2398963
dc.description.abstractBakgrunnen for denne masteroppgaven har vært ungdomsskoleelevens utvikling av kyndighet i en konkret læringssituasjon. Med fokus på erfaringslæring i lys av den sosiokulturelle teorien har jeg jobbet ut i fra følgende problemstilling: Hvordan utvikler ungdomsskoleelever kyndighet i spikking, og på hvilke måter kan teoretiske perspektiv på erfaringslæring belyse denne læringssituasjonen? Rammen for undersøkelsen er en konkret undervisningssituasjon i kunst og håndverk. Jeg har gjennomført undersøkelser i tre elevgrupper på en ungdomsskole. Gjennom et undervisningsopplegg der elevene skulle spikke tresleiver har jeg undervist, jeg har observert og intervjuet elever, både individuelt og i grupper. Jeg har samlet inn elevenes loggnotater og skrevet egne. Mine funn har jeg primært sett i lys av en modell om kyndighetsutvikling. Modellen er en videreutvikling av John Deweys læringsmodell, utviklet av Tron Inglar (2009). Jeg har også knyttet undersøkelsene til den sosiokulturelle læringsteorien og estetiske læreprosesser. Undersøkelsen viser at ungdom tilegner seg ferdigheter sammen med andre i en sosial situasjon. Empiri og teori forteller om refleksjon over praktisk og teoretisk kyndighet som representerer mening for individet. Gjennom abstraksjon og forklaringer utvikles kyndighet. Mine undersøkelser viser elever som fikk testet tålmodigheten, de opplevde mestring og tilegnet seg nye ferdigheter. I tilknytning til den estetiske læringsteorien knyttes kunnskap til både forståelse, ferdigheter og samspillet med andre, alle faktorer som belyses i mine undersøkelser.nb_NO
dc.language.isonnonb_NO
dc.title"Du kan jo ikkje lære å spikke noe uten å faktisk gjøre det"- Inger 15 år. En studie om erfaringslæringnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel