Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAasvold, Merete Rage
dc.date.accessioned2016-08-09T11:45:08Z
dc.date.available2016-08-09T11:45:08Z
dc.date.issued2016-08-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2398467
dc.description.abstractBarns musikalske væremåte. En studie for musikkundervisning i 1. klasse. Denne studien fokuserer på hvordan og i hvilken grad estetiske og kreative læreprosesser kan oppnå inkludering og deltakelse i musikkundervisning i 1. klasse. Studiens intensjon har vært å utvikle forskningsbasert kunnskap som bygger på prinsipper fra Educational Design Research (Didaktisk designforskning), og som fokuserer på musikkundervisning som baserer seg på praktisk musikkarbeid. Studiens intensjon har vært å undersøke og utvikle designprinsipp for en praktisk musikkundervisning i 1. klasse som ivaretar en større grad av inkludering og utvikling av elevenes musikalitet. Studien har også hatt til hensikt å utvikle større bevissthet og kunnskap omkring hvordan barn erfarer og utvikles gjennom lek og bevegelse, og som kan føre til en større inkludering, utvikling og ivaretakelse av barns musikalske væremåte i musikkundervisningen i 1. klasse. Denne studien har hatt til hensikt å fokusere mer på prosessene i musikkundervisning som et supplement og alternativ til en produktorientert musikkundervisning, uten fremførelsespraksis som siktemål. Hvordan kan musikk og bevegelse gjennom deltakelse være vitale element i en praktisk-rettet musikkundervisning i 1. klasse? Studien er basert på konstruktivistiske og fenomenologiske teorier, som blant annet fokuserer på hvordan barns kunnskap og forståelse utvikles gjennom erfaringer og handlinger som finner sted i sosiale kontekster. Gjennom didaktisk designforskning sine rammer forskes det på hvordan innholdet i musikkundervisningen kan oppnå et, om mulig optimalt design for musikkundervisning i 1. klasse. Studien har hatt til hensikt å utvikle større kunnskap om barnas musikalske væremåte, og hvordan musikkundervisningen kan utvikles og tilrettelegges for at de musikalske væremåtene får utvikle seg gjennom elevenes møte med musikken, både individuelt og i samspill med andre. Utvikling av undervisningsdesignet analyseres på bakgrunn av feltopptak, feltobservasjoner og videoopptak av undervisningen, og et fokusgruppeintervju etter hver uke med involverte lærere på trinnet, som har vært med i undervisningen. Flere av funnene viser at musikalsk utvikling finner sted når barna får mulighet til å utforske, delta og utføre musikk gjennom musikkfaglige prosesser, og at elevene utvikles både individuelt og kollektivt. Funnene viser også at ved å la barna få jobbe med prosessorientert musikkundervisning, vil en kunne utvikle musikkaktiviteter som ivaretar og inkluderer deltakelse av alle elever. Det fremkommer også at emosjonelle og sosiale kompetanser utvikles gjennom musikkundervisning, og at elevene utvikler samarbeidsevner i samspill med andre.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleBarns musikalske væremåte: En studie av musikkundervisning i 1. klassenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel