dc.description.abstract | Barns musikalske væremåte. En studie for musikkundervisning i 1. klasse.
Denne studien fokuserer på hvordan og i hvilken grad estetiske og kreative læreprosesser kan
oppnå inkludering og deltakelse i musikkundervisning i 1. klasse. Studiens intensjon har vært
å utvikle forskningsbasert kunnskap som bygger på prinsipper fra Educational Design
Research (Didaktisk designforskning), og som fokuserer på musikkundervisning som baserer
seg på praktisk musikkarbeid. Studiens intensjon har vært å undersøke og utvikle
designprinsipp for en praktisk musikkundervisning i 1. klasse som ivaretar en større grad av
inkludering og utvikling av elevenes musikalitet. Studien har også hatt til hensikt å utvikle
større bevissthet og kunnskap omkring hvordan barn erfarer og utvikles gjennom lek og
bevegelse, og som kan føre til en større inkludering, utvikling og ivaretakelse av barns
musikalske væremåte i musikkundervisningen i 1. klasse. Denne studien har hatt til hensikt å
fokusere mer på prosessene i musikkundervisning som et supplement og alternativ til en
produktorientert musikkundervisning, uten fremførelsespraksis som siktemål.
Hvordan kan musikk og bevegelse gjennom deltakelse være vitale element i en praktisk-rettet
musikkundervisning i 1. klasse? Studien er basert på konstruktivistiske og fenomenologiske
teorier, som blant annet fokuserer på hvordan barns kunnskap og forståelse utvikles gjennom
erfaringer og handlinger som finner sted i sosiale kontekster. Gjennom didaktisk
designforskning sine rammer forskes det på hvordan innholdet i musikkundervisningen kan
oppnå et, om mulig optimalt design for musikkundervisning i 1. klasse. Studien har hatt til
hensikt å utvikle større kunnskap om barnas musikalske væremåte, og hvordan
musikkundervisningen kan utvikles og tilrettelegges for at de musikalske væremåtene får
utvikle seg gjennom elevenes møte med musikken, både individuelt og i samspill med andre.
Utvikling av undervisningsdesignet analyseres på bakgrunn av feltopptak, feltobservasjoner
og videoopptak av undervisningen, og et fokusgruppeintervju etter hver uke med involverte
lærere på trinnet, som har vært med i undervisningen. Flere av funnene viser at musikalsk
utvikling finner sted når barna får mulighet til å utforske, delta og utføre musikk gjennom
musikkfaglige prosesser, og at elevene utvikles både individuelt og kollektivt. Funnene viser
også at ved å la barna få jobbe med prosessorientert musikkundervisning, vil en kunne utvikle
musikkaktiviteter som ivaretar og inkluderer deltakelse av alle elever. Det fremkommer også
at emosjonelle og sosiale kompetanser utvikles gjennom musikkundervisning, og at elevene
utvikler samarbeidsevner i samspill med andre. | nb_NO |