Låtskriving: En sammenligningsstudie av musikeres låtskrivingsprosess og musikkpedagogers undervisning i emnet
Master thesis

Date
2016-08-09Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for kunstfag [246]
Abstract
Dette er en sammenligningsstudie av musikeres låtskrivingsprosess og musikkpedagogers undervisning i emnet. I denne studien utdyper jeg tre profesjonelle musikeres låtskrivingsprosess og to musikkpedagogers undervisning i emnet, med fokus på metoder og arbeidsmåter. Dette er en kvalitativ intervjustudie med to caser, musikere og musikkpedagoger, i tillegg har jeg foretatt observasjon av musikkpedagogenes undervisning. Jeg har en fenomenologisk og konstruksjonistisk tilnærming i forskningen, og har hentet teori primært innen låtskrivingsmetodikk, pedagogikk og musikernes profesjonelle kontekst. Det er en rekke bøker om tips og knep for låtskrivingsprosessen, men få bøker om hvordan man lærer elever om låtskriving. I denne studien ser jeg både på musikeres egen prosess og musikkpedagogers undervisning i dette emnet. For å sammenligne dem har jeg utarbeidet tre forskningsspørsmål som omhandler låtskrivingsmetoder/arbeidsmåter, deltakernes musikalske bakgrunn, og deres institusjonelle vs. profesjonelle kontekst. I denne oppgaven blir man kjent med musikkpedagogene Kari og Olas låtskrivingsmetoder i undervisning, og Kåre, Mari og Tores egne låtskrivingsprosesser. Jeg har også tatt med hvilke metoder musikkpedagogene bruker som musikere, og hvilke metoder musikerne bruker når de har vært ledere for låtskrivingskurs.