Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGrøndahl, Lotte Malterud; Skjøtskift, Kjerstine Mæhle
dc.date.accessioned2016-01-29T09:24:30Z
dc.date.available2016-01-29T09:24:30Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2375241
dc.descriptionBachelor i friluftsliv ID3 – 322 Desember 2015nb_NO
dc.description.abstractHensikten med denne studien er å se på forskjellene i friluftslivsundervisningen på folkehøyskole og videregående, og hvordan rammene rundt undervisningen påvirker friluftslivet. For å forske på dette har vi ved hjelp av tre friluftslivsveileders ord og erfaringer sett på hvordan de jobber med og uten læreplan i friluftslivsundervisningen, og hvilke utfordringer de møter knyttet til dette. Av teori har vi tatt for oss litteratur som omhandler læreplanen i videregående skole og folkehøyskolens undervisningsverdier, samt litteratur om friluftslivspedagogikk av Faarlund, Tordsson og Horgen. Dette presenteres tidlig i oppgaven, slik at en allerede her kan få forståelse for temaet og sammenligne de to skoleverkene. Av teoretiske avhandlinger har vi sett på litteratur om friluftsliv i rammene av skolestrukturer, og pedagogiske undervisningsmetoder i friluftsliv. Vi har brukt en kvalitativ forskningsmetode i form av dybdeintervju med tre friluftslivsveiledere. Kriteriene for informantene var at de har jobbet med friluftsliv i både videregående skole og folkehøyskole. Slik fikk vi et innblikk i forskjellene i arbeidet rundt friluftslivsundervisningen og hvilke utfordringer det er med veiledning i friluftsliv i rammene av skolestrukturer. Vi har i en analysedel diskutert informantenes sitater opp mot vår teoridel og sett på sammenhengene mellom dette. Analysekapittelet består av tre deler som omhandler det vi ser på som viktige momenter i friluftslivsundervisningen. I konklusjonen ser vi på hovedfunnene som vi vil si er de strukturelle forskjellene og hvordan vurdering i faget påvirker undervisningen og elevenes motivasjon. Andre viktige funn var hvorfor veilederens holdninger og verdier står sentralt, samt hvorfor friluftslivet er en viktig del av skolen. Vi konkluderer med at det er utfordringer knyttet til å tilpasse friluftsliv til et fag på videregående med alle rammene rundt læreplan og ressurser, men at det av ulike grunner er viktig å gi friluftslivet en plass i skolennb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectfriluftslivnb_NO
dc.subjectpedagogikknb_NO
dc.subjectfolkehøyskolernb_NO
dc.subjectvideregående skolernb_NO
dc.subjectveiledningnb_NO
dc.titleUndervisning med og uten læreplan - en kvalitativ studie om friluftsliv i ulike skolestrukturer : et deskriptivt blikk på friluftslivsundervisning på folkehøyskole og friluftsliv programfag på videregåendenb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.source.pagenumber37nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel