Undervisning med og uten læreplan - en kvalitativ studie om friluftsliv i ulike skolestrukturer : et deskriptivt blikk på friluftslivsundervisning på folkehøyskole og friluftsliv programfag på videregående
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2375241Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hensikten med denne studien er å se på forskjellene i friluftslivsundervisningen på folkehøyskole og videregående, og hvordan rammene rundt undervisningen påvirker friluftslivet. For å forske på dette har vi ved hjelp av tre friluftslivsveileders ord og erfaringer sett på hvordan de jobber med og uten læreplan i friluftslivsundervisningen, og hvilke utfordringer de møter knyttet til dette.
Av teori har vi tatt for oss litteratur som omhandler læreplanen i videregående skole og folkehøyskolens undervisningsverdier, samt litteratur om friluftslivspedagogikk av Faarlund, Tordsson og Horgen. Dette presenteres tidlig i oppgaven, slik at en allerede her kan få forståelse for temaet og sammenligne de to skoleverkene. Av teoretiske avhandlinger har vi sett på litteratur om friluftsliv i rammene av skolestrukturer, og pedagogiske undervisningsmetoder i friluftsliv.
Vi har brukt en kvalitativ forskningsmetode i form av dybdeintervju med tre friluftslivsveiledere. Kriteriene for informantene var at de har jobbet med friluftsliv i både videregående skole og folkehøyskole. Slik fikk vi et innblikk i forskjellene i arbeidet rundt friluftslivsundervisningen og hvilke utfordringer det er med veiledning i friluftsliv i rammene av skolestrukturer.
Vi har i en analysedel diskutert informantenes sitater opp mot vår teoridel og sett på sammenhengene mellom dette. Analysekapittelet består av tre deler som omhandler det vi ser på som viktige momenter i friluftslivsundervisningen. I konklusjonen ser vi på hovedfunnene som vi vil si er de strukturelle forskjellene og hvordan vurdering i faget påvirker undervisningen og elevenes motivasjon. Andre viktige funn var hvorfor veilederens holdninger og verdier står sentralt, samt hvorfor friluftslivet er en viktig del av skolen. Vi konkluderer med at det er utfordringer knyttet til å tilpasse friluftsliv til et fag på videregående med alle rammene rundt læreplan og ressurser, men at det av ulike grunner er viktig å gi friluftslivet en plass i skolen
Beskrivelse
Bachelor i friluftsliv
ID3 – 322
Desember 2015